Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. M.L.A. (Michel) Dückers: De beelden die ons bewegen, de voorspelbaarheid van de rampen die we samen creëren

Wanneer:vr 18-11-2022 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Dat rampen en crises een enorme weerslag hebben op de levens van gedupeerden mag voor zich spreken. Dat dit het collectieve organisatievermogen van een samenleving op de proef stelt ligt eveneens voor de hand. Dat de huidige tijd onder spanning staat en dat een diversiteit aan crises en complexe problemen op elkaar inwerkt, is dagelijks onderwerp van gesprek. Het is onvermijdelijk dat dingen misgaan, maar er lijken hardnekkige patronen in te zitten. Die patronen zijn alleen te doorbreken als we ze beter begrijpen.

Symposium: ‘De ramp na de ramp: in de wetenschap dat het beter kan’

Aan deze oratie is tevens het symposium ‘De ramp na de ramp: in de wetenschap dat het beter kan’ gekoppeld. Dit symposium is een uniek samenspel tussen de oratie van Michel Dückers, kennisorganisaties en getroffenen van rampen en crises hebben meegemaakt. Zij gaan in gesprek met elkaar: met besturen en collega’s van kennisorganisaties. Wat doet een ramp met gedupeerden en getroffenen? Waar loop je tegenaan? Wat kunnen kennisorganisaties wel en niet betekenen?

Met bijdragen van onder meer Annemarie Heite (één van de boegbeelden van de strijd tegen de gevolgen van de gaswinning in provincie Groningen), Piet Ploeg (voorzitter van stichting Vliegramp MH17), Daan Prevoo (Burgemeester Valkenburg/ watersnood Zuid-Limburg) en Ingrid van Assouw (familielid van enige overlevende vliegramp Tripoli).

Oratie: prof.dr. M.L.A. (Michel) Dückers

• Titel: De beelden die ons bewegen, de voorspelbaarheid van de rampen die we samen creëren
  • Leeropdracht: Crises, Veiligheid en Gezondheid
  • Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 11 november via het aanmeldformulier .

Livestream op 18 november, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Voorafgaand aan de oratie wordt een symposium georganiseerd: ‘De ramp na de ramp: in de wetenschap dat het beter kan’.

Full text open access versie van de oratie:

==============
Prof. dr. Michel L.A. Dückers is bijzonder hoogleraar crises, veiligheid en gezondheid. Zijn leerstoel aan de Rijksuniversiteit Groningen is ingesteld door ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum, Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), Nivel, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
De rode draad van zijn werk bestaat uit onderzoek en advisering gericht op de gezondheidsdimensie van rampen en crises. Om de kennisbasis te onderhouden werkt hij doorlopend samen met collega’s in binnen- en buitenland. Momenteel richten zijn onderzoeks- en crisisondersteuningsactiviteiten zich sterk op de gaswinningsproblematiek, de COVID-19 pandemie en klimaatverandering.