Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. Evelyn J. Finnema: Verpleegkunde - zie de mens!

Wanneer:di 05-10-2021 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Hoogleraar Evelyn Finnema houdt in haar rede een pleidooi voor het opnemen van professionele betrokkenheid bij de patiënt als onderliggende kernwaarde van verpleegkunde.

Verpleegkundigen zijn de ruggengraat van de zorg. Zo bleek uit de onmisbare rol die verpleegkundigen hadden tijdens de coronapandemie. Verplegingswetenschap als vakgebied is relatief jong en er is een veelheid aan onderzoeksvragen. De Groningse leerstoel Verplegingswetenschap en Onderwijs is ingebed in de afdeling Gezondheidswetenschappen en het Wenckebachinstituut voor Onderwijs en Opleiden van het UMCG en het lectoraat Verpleegkundige Diagnostiek van de Hanzehogeschool.

Drie onderzoeksthema’s gericht op onderbouwing en versterking van de verpleegkunde en de vaardigheden die verpleegkundigen nodig hebben staan centraal: 1) kwetsbare mensen, (2) persoonsgerichte zorg en (3) professionele ontwikkeling. Onderzoek, onderwijs en zorg zijn hierbij nauw verweven.

Het eerste thema is gericht op verpleegkundige zorgverlening aan lichamelijk, psychisch en/of sociaal kwetsbare mensen. Iedereen die zorg ontvangt, is kwetsbaar. De vorm en mate waarin verschilt. Meer kennis over verpleegkundige interventies en het effect hiervan op het functioneren van kwetsbare mensen is onontbeerlijk.

Het tweede thema, persoonsgerichte zorg, staat niet de doelgroep centraal, maar de wijze van ondersteuning van kwetsbare mensen. Hoe geef je invulling aan persoonsgerichte zorg als verpleegkundige in een geprotocolleerde, procesgestuurde werkomgeving? Hoe ga je om met de afweging mogelijke zorg versus wenselijke zorg? En wat zijn de effecten van persoonsgerichte zorg op kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven?

Binnen het derde thema, professionele ontwikkeling, worden innovatieve vormen van opleiden onderzocht als essentiële schakel in de keten van continuïteit en kwaliteit van zorg en voorwaarde voor professioneel verpleegkundig handelen in relatie tot vitaal werken en leren (werkplezier) en kwaliteit van zorg.

• Titel: Verpleegkunde - zie de mens!
  • Leeropdracht: Verplegingswetenschap en Onderwijs
  • Faculteit: Medische wetenschappen
  • Aanmelden graag per ommegaande maar uiterlijk 1 oktober door opgave via het aanmeldingsformulier

Livestream op 5 oktober, zie: www.rug.nl/digitale-oratie