Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.mr.dr. John Morijn: The Law and Politics of Protecting Liberal Democracy

Wanneer:vr 24-06-2022 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

De oratie van John Morijn gaat  - in aanwezigheid van Poolse rechters en Hongaarse ngo's - over het recht en de politiek van het beschermen van de constitutionele democratie in Europa. De oratie bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreekt Morijn met welke problemen de liberale democratie op dit moment wordt geconfronteerd. Vervolgens richt hij zich op het toepasselijke recht waarmee de democratie (beter) kan worden beschermd en verkent hij mogelijke verbeteringen. Ten slotte belicht Morijn de politieke ingrepen die nodig zijn om de kloof tussen bindend recht en de huidige realiteit te dichten.

Hoogleraar Morijn presenteert drie argumenten. Ten eerste ligt het probleem van het verval van de constitutionele democratie in EU-lidstaten, en daarmee ook in de politieke EU-instellingen zelf, dieper en is het urgenter dan over het algemeen wordt aangenomen. Tegenstanders van de constitutionele democratie hebben een duidelijke strategie. Haar verdedigers niet – nog niet althans.

Ten tweede bieden bestaande bindende normen en EU-procedures meer mogelijkheden om de constitutionele democratie te beschermen dan op dit moment worden gebruikt. De uitdaging is om alleen die middelen te gebruiken die ook echt effectief zijn, en om de uitkomsten ervan effectiever af te dwingen – met name uitspraken van het Europese Hof van Justitie.

Ten derde, en ten slotte, is er niet minder maar juist méér politiek nodig om de liberale democratie te beschermen. Maar politiek kunnen we niet alleen aan politici overlaten, betoogt Morijn. We moeten allemaal zelf bewuster en beter gecoördineerd actie ondernemen. Juristen en politici hebben daarbij extra verantwoordelijkheid.

Studenten Rechtsgeleerdheid organiseren Conversation on the Law and Politics of Protecting Liberal Democracy

Voorafgaand aan de oratie organiseren studenten van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG het evenement Conversation on the Law and Politics of Protecting Liberal Democracy.

Tijdens dit evenement vinden verschillende open panelgesprekken plaats met vooraanstaande academici, politici op hoog niveau, leiders uit het maatschappelijk middenveld en rechters die werken om de liberale democratie in Europa en daarbuiten te beschermen. Het evenement vindt live plaats in het Academiegebouw in Groningen. Zie voor meer informatie en aanmelden voor het congres: deze pagina van de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Meer informatie over de oratie

Oratie: prof.mr.dr. John Morijn

• Titel: The Law and Politics of Protecting Liberal Democracy
  • Leeropdracht: Recht en politiek in de internationale betrekkingen
  • Faculteit: Rechtsgeleerdheid

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 17 juni via het aanmeldformulier .

Livestream op 24 juni, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Full text open access versie van de oratie: