Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. Marleen M.G. Kamperman: De kunst van het afkijken

Wanneer:di 14-01-2020 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Op school leer je dat afkijken niet mag, dat het slecht is. In de week van de Cito-eindtoets, en later bij repetities, worden de tafels uit elkaar geschoven, zodat je niet kunt zien wat degene naast je heeft opgeschreven. Desondanks mag ik graag afkijken, niet bij degene naast me, maar in de natuur.

Wie goed kijkt ontdekt talloze inspirerende dieren en planten. Ik verwonder me over de schoonheid van natuurlijke systemen en hoe ingenieus al die systemen werken. Een mooi voorbeeld is de zandkasteelworm. Deze worm bouwt een cilindervormig huisje door stukjes schelp en steentjes aan elkaar te plakken, en dat alles onder water. De lijm die de worm hiervoor produceert bestaat uit een mengsel van positief en negatief geladen eiwitpolymeren. Dit mengsel is zeer geschikt als onderwaterlijm, door een principe dat complex coacervatie wordt genoemd. Geïnspireerd door de zandkasteelworm ontwikkelen wij synthetische polymeren om zo sterke onderwaterlijmen te maken.

In mijn oratie geef ik een overzicht van verschillende fascinerende natuurlijke materialen, laat ik zien hoe wij proberen deze materialen na te maken, en zet ik uiteen hoe ik de toekomst van mijn vakgebied zie. Daarnaast wil ik belichten wat zich afspeelt in andere landen op het gebied van onderwijs en wetenschapsbeleid, om te kijken of we daar iets van kunnen leren.

Ik beargumenteer dat afkijken heel nuttig kan zijn. Dat je niet sterker bent als je alles alleen doet en dat je je kennis niet het beste voor jezelf kunt houden. Dit geldt zowel voor onderwijs als voor onderzoek, en ook in de maatschappij.

• Oratie: prof.dr. M.M.G. Kamperman
  • Titel: De kunst van het afkijken
  • Leeropdracht: Polymer Science
  • Faculteit: Science and Engineering