Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.mr.dr. B.C.A. Toebes: Recht in tijden van chronische ziekten

Wanneer:di 04-06-2019 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Chronische ziekten als kanker, diabetes en hart- en vaatziekten vormen de belangrijkste volksgezondheidsuitdaging van onze tijd. Vier gedragsrisico’s liggen aan de wortel van deze ziekten: roken, schadelijk alcoholgebruik, ongezond voedsel en gebrek aan beweging.

Hoogleraar Brigit Toebes gaat in haar rede in op de wijze waarop internationaal en nationaal recht een rol spelen bij het terugdringen van ongezond gedrag in de samenleving. Het recht is een krachtig middel om ongezond gedrag terug te dringen en kan effectiever ingezet worden.

Rookverbod, suikertaks en verbod op alcoholreclame

Op internationaal niveau is er de mogelijkheid om verdragen aan te nemen op het terrein van alcohol en ongezond voedsel, in aanvulling op het bestaande WHO-Kaderverdrag inzake de Tabaksontmoediging. Op nationaal niveau zijn maatregelen als een rookverbod, een suikertaks en een verbod op marketing van alcohol effectieve middelen om ongezond gedrag terug te dringen.

Mensenrechten

Toebes besteedt tevens aandacht aan de wijze waarop het reguleren van ongezond gedrag raakt aan mensenrechten als het recht op gezondheid en het recht op zelfbeschikking. Ook komt aan bod dat veel ongezond gedrag veroorzaakt wordt door een ongezonde leefomgeving. Hoe kan het recht daarop inspelen?

Aanbevelingen

• Discussie aangaan op internationaal niveau over mogelijke verdragen voor regulering alcohol en ongezond voedsel
  • Striktere regulering in Nederland van tabak, alcohol en ongezond voedsel (bijv. suikertaks, terugdringen beschikbaarheid alcohol)
  • Inkomsten suikertaks oormerken voor zaken als subsidie op groente en fruit, gezonde schoollunches of extra sportactiviteiten op school