Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof. J. Stekelenburg MD, PhD: Maternal health, a left right

Wanneer:di 17-01-2017 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Jaarlijks sterven nog steeds ongeveer 300.000 vrouwen en zes miljoen baby’s tijdens zwangerschap of bevalling. Bijna al deze sterfgevallen vinden plaats in lage-inkomenslanden en de meerderheid is te voorkomen. Jelle Stekelenburg wil graag bijdragen aan de oplossing van dit probleem. ‘Ik laat geen mogelijkheid onbenut om het schandaal van de nog steeds zo hoge sterfte van moeders en baby’s aan de kaak te stellen’, zegt Stekelenburg. ‘Politiek leiders moeten besluiten dat de levens van vrouwen en baby’s voldoende waard zijn om gered te worden. Het is hun recht!’, bepleit hij in zijn oratie.

De leerstoel van Stekelenburg rust op vier pijlers. Naast pleitbezorging zijn dat onderwijs, onderzoek, patiëntenzorg:

• Onderwijs wordt verzorgd binnen de ‘Learning Community Global Health’, een van de vier bachelorprofielen voor studenten Geneeskunde. Studenten leren breed te kijken naar determinanten van ziekte en gezondheid: niet alleen bacteriën en virussen kunnen tot ziekte leiden, maar ook sociaaleconomische, culturele en politieke determinanten.
  • De onderzoeksagenda is gericht op het meten van de uitkomst van zwangerschap en bevalling bij kwetsbare groepen in Nederland en wereldwijd, en het op de juiste manier in de lokale context implementeren van interventies. Stekelenburg begeleidt op dit moment elf promovendi uit Ethiopië, Tanzania, India, Indonesië, Afghanistan en Korea.
  • In Ethiopië worden door Stekelenburg c.s. lokale gezondheidswerkers getraind in levensreddende handelingen bij verloskundige calamiteiten. Dat komt ten goede aan de kwaliteit van patiëntenzorg en er worden levens mee gered.

Enkele quotes uit de oratie van Stekelenburg

• ‘The rating of research programmes in Universities is based on impact factors, citation indexes and so on, not on the societal relevance of the research questions to be answered.’
  • ‘Solidarity and ordinarily helping other people who live in worse circumstances have become a taboo.’ ‘Many women experience disrespect and abuse during pregnancy and childbirth.’
  • ‘There is a tendency in our society and in our government only to be willing to help others if you can benefit from it yourself.’