Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. R.M. Mendez: It's a kind of magic: From illusion to knowledge

Wanneer:di 15-03-2016 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Mariano Mendez

Stel je eens voor dat ik je vertel over een investeringskans met een rente van 1100% per jaar. Ja, je leest het goed: elf honderd procent per jaar; vergelijk dat met de miezerige 1% die je tegenwoordig op een spaarrekening krijgt! En dat ik je zou vertellen dat dit een investering is met een extreem laag risico, want ze heeft al tenminste 50 jaar dezelfde rente opgeleverd. Ik wed dat je zou zeggen: "Waar schuilt het addertje onder het gras?” En zou je me nog vertrouwen als ik je ook vertel dat het verhaal draait om de Nigeriaan Dr. Romanus Eze, zoon van wijlen…? “Wacht eens even”, zou je me onderbreken, “ik ken dit soort flessentrekkerij. Bovendien ben jij maar een sterrenkundige, wat weet jij nu van investeren?"

Prima; laat me je dan eerst vertellen over datgene waarvan ik geacht word wel verstand te hebben, en dan kom ik later terug op de investering. Hier gaan we: Omdat niets aan de aantrekking van een zwart gat kan ontsnappen, zelfs geen licht, zullen we nooit in staat zijn een zwart gat direct waar te nemen; toch hebben zwarte gaten een enorme aantrekkingskracht op wetenschappers en het brede publiek. Dit is een ingewikkeld onderwerp, maar ik zal aan de hand van een aantal interessante en relatief eenvoudige ideeën proberen uit te leggen wat een zwart gat in het algemeen is.

Misschien dat je nu denkt: "Wat een gekke vent, eerst heeft hij het over twijfelachtige investeringen, en nu over zwarte gaten! Wat heeft dat nu met elkaar te maken?" Misschien heb je gelijk, of misschien juist niet. Laat me het je uitleggen…

• Oratie: dhr. prof.dr. R.M. Mendez
  • Titel: It's a kind of magic: From illusion to knowledge