Over ons Actueel Evenementen Oraties

(Dubbel-) Oratie mw. prof.dr. A.S. Lehmann: Cube of Wood. Material Literacy for Art History

Wanneer:di 12-04-2016 om 16:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Houten kubus. Materiaalkennis in kunstgeschiedenis

Kunstenaars creëren materiële objecten en experimenteren met allerlei verschillende materialen, van klei tot software en van goud tot afval. Op deze manier creëren ze nieuwe, spannende manieren om materialen te gebruiken en zich te uiten door middel van materialen. Daarom maakt een zeer gedegen kennis van materialen, hun kenmerken, hun betekenis, hun geschiedenis, hun werking en hun uitwerking deel uit van het vakgebied kunstgeschiedenis. Deze unieke materiaalkennis van kunstenaars en kunsthistorici is niet alleen belangrijk binnen het vakgebied, maar kan ook relevant zijn voor een groot aantal andere doeleinden, variërend van kwesties rond erfgoed en conservering tot slimme materialen, doe-het-zelfbewegingen, milieukwesties en discussies over duurzaamheid; kortom, de invloed van materialen op het culturele en maatschappelijke leven in het algemeen. Gezien de geschiedenis van het vakgebied is materiaalkennis echter nooit structureel geïntegreerd in kunsthistorisch onderzoek en onderwijscurricula. Door dit nu te doen, kan het vakgebied kunstgeschiedenis zijn impliciete kennis expliciet en beschikbaar maken, grenzen overschrijden en kunstwerken positioneren als objecten met een grote maatschappelijke invloed. Het reconstrueren van de niet eerder in kaart gebrachte geschiedenis van materiaalonderwijs kan helpen om deze doelstellingen in de toekomst te realiseren.

• Oratie: mw. prof.dr. A.S. Lehmann
  • Titel: Cube of Wood. Material Literacy for Art History
  • Leeropdracht: Moderne en Hedendaagse Kunst
  • Faculteit: Letteren
  • Aanmelden uiterlijk een week van te voren door de antwoordkaart terug te sturen of door opgave via het online aanmeldingsformulier
  • NB: het betreft een 'dubbeloratie' samen met de oratie van prof.dr. A.R.W. Blühm.