Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie mw. prof.dr. M.A. Loi: New materials under the sun

Wanneer:di 16-06-2015 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Prof.dr. Maria Antonietta Loi bespreekt in haar oratie strategieën ter ontwikkeling van een nieuwe klasse van materialen voor efficiënte en goedkope zonnecellen. Veel toepassingen in de opto-elektronica, zoals zonnecellen, vereisen halfgeleiders die zowel uitstekende eigenschappen voor het ladingstransport als een specifieke bandkloof (band gap) voor lichtabsorptie bezitten. Tegelijkertijd moeten deze nieuwe materialen goedkoop en eenvoudig gefabriceerd kunnen worden om te worden gebruikt als halfgeleiders voor zonnecellen. Hoe zijn al deze eigenschappen tegelijkertijd te verkrijgen?

Kunstmatige materialen, de zogenaamde ‘metamaterialen’, hebben bepaalde eigenschappen die niet in de natuur voorkomen en die niet direct voortvloeien uit hun chemische aard. De fysische eigenschappen van metamaterialen komen voort uit de speciale nano- en microstructuur en de specifieke vorm en opbouw van de onderdelen. Is het mogelijk om een ‘kunstmatig materiaal’ te creëren met verbeterde eigenschappen om zonlicht te oogsten door gebruik te maken van ‘LEGO-blokjes’ met nano-afmetingen, namelijk halfgeleidende Quantum Dots en linkers (liganden) met verschillende chemische functies?

• Oratie: mw. prof.dr. M.A. Loi
  • Titel: New materials under the sun
  • Leeropdracht: Photophysics and Opto-electronics
  • Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen