Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Dr. A.J.M. Irving

Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
dr. A.J.M. (Andrew) Irving

Andrew Irving werd in 2016 benoemd als universitair docent Religion and Heritage aan de RUG. De Nieuw-Zeelander was eerder verbonden aan universiteiten in Canada en de VS. Irving onderzoekt de relatie tussen de materiële aspecten van manuscripten, hun gebruik en de geschiedenis van de christelijke eredienst.

Irving geeft zijn vakken, waaronder Material Religion, the Sacred Image, Religion, Space and Place, met een zeer aanstekelijk enthousiasme. Daardoor weet hij zijn studenten te motiveren om actief mee te doen aan de colleges. Dit komt ook door de creatieve lesmethodes die hij hanteert, waaronder diverse opdrachten, excursies en discussies naar aanleiding van films, blogs, artikelen en evenementen. Zo geeft hij tijdens een vak een kalligrafie les zodat studenten beter begrijpen hoe middeleeuwse geschriften tot stand komen en welke technieken daaraan te pas komen. Hij benadert zijn studenten meer als coach dan enkel als docent die les geeft over de theorie, door hen ook te helpen bij vragen die niet direct gerelateerd zijn aan de lesstof en vooral door ze te stimuleren kritisch te denken. Hierdoor weet hij een open en veilige sfeer in de colleges te creëren, en is hij zeer benaderbaar buiten de colleges om.

Laatst gewijzigd:25 april 2022 08:38