Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Berend Roorda is RUG Docent van het Jaar 2019

Elf docenten van de Rijksuniversiteit Groningen streden op woensdagmiddag 29 januari in de Aula van het Academiegebouw om de titel Docent van het Jaar 2019. Mr. dr. Berend Roorda van de Faculteit Rechtsgeleerdheid werd uiteindelijk tot winnaar gekozen. Tijdens zijn mini-college getiteld ‘Het recht op demonstreren’ ging hij in op dé actuele kwestie van 2019: wat zijn de rechten van demonstranten en de plichten van burgemeesters? De twee runners-up zijn dr. Méadhbh McIvor van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, en dr. Laura Batstra van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Rector magnificus prof. dr. Cisca Wijmenga mocht de drie huldigen.

Juryrapport

Aan het einde van de zinderende middag kon de jury de winnaar bekendmaken. Prof. dr. Peter Verhoef, decaan van Faculteit Economie en Bedrijfskunde en voorzitter van de jury: “Berend Roorda is een meer dan terechte winnaar. Hij hield een zeer duidelijk en toegankelijk verhaal over een hedendaags en belangrijk onderwerp, waarvan de uitleg goed beklijft met dank aan zijn enthousiasme. Naast zijn werk als hoofddocent, doet hij nog veel meer binnen en buiten de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Zo heeft hij met de Studentenkoepel Levensbeschouwelijke Organisaties 'All Ears' bedacht; een luisterend oor bij wie studenten hun hart kunnen luchten.” Juryrapport

Roorda ontving € 5.000 uit handen van de rector. Het geldbedrag voor de Docent van het Jaar en voor de twee runners-up (elk 2.500 euro) wordt beschikbaar gesteld door het COWOG-fonds. Dit bedrag moet worden aangewend als investering in het eigen onderwijs (vervolgopleiding, conferentie, studiereis, student-assistent, e.d.). Daarnaast krijgt de winnaar een sculptuur gemaakt door Joek van Draanen, en een uitnodiging voor het ontwikkelen en verzorgen van een onderwijsmodule voor het Honours College.

UEF/COWOG

Het geldbedrag voor de Docent van het Jaar en voor de twee runners-up wordt beschikbaar gesteld door het COWOG-fonds. Dit bedrag moet worden aangewend als investering in het eigen onderwijs (vervolgopleiding, conferentie, studiereis, student-assistent, e.d.). Daarnaast ontvangt de winnaar een sculptuur gemaakt door Joek van Draanen.

Laatst gewijzigd:20 juni 2022 10:59