Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Medische Wetenschappen Opleidingen Geneeskunde Bachelor
University Medical Center Groningen

Competentieontwikkeling

In de onderwijseenheden Competentieontwikkeling staat de ontwikkeling van de competenties van een arts centraal. De toekomstige arts krijgt te maken met een complexere, veranderende zorg met een snelle toename van kennis, technologie en globalisering. Om een goede arts te worden is de ontwikkeling van een goede medische basiskennis noodzakelijk, maar vooral ook een ontwikkeling van competenties.

Het competentieonderwijs bevat vier leerlijnen:

1)     Professionele Ontwikkeling : Deze leerlijn richt zich op jouw ontwikkeling als professional. Hier leer je sturing te geven aan je eigen ontwikkeling.

2)     Medische communicatie: In deze leerlijn leer je op een professionele wijze te communiceren met patiënten en collega’s.

3)     Wetenschappelijke Vorming: In deze leerlijn ontwikkel je een wetenschappelijk en academische grondhouding en leer je de beginselen van het verrichten van medisch wetenschappelijk onderzoek.

4)     Healthy Ageing: In deze leerlijn ontwikkel je de benodigde competenties om later als arts een actieve rol op je te nemen in een veranderende samenleving en gezondheidszorg. Preventie en gezondheidsbevordering zijn in deze leerlijn belangrijke concepten.

Learning Community

Het onderwijs van competentieontwikkeling wordt gegeven in een Learning Community. Een Learning Community is een kleine academische leergemeenschap waarin je samen met anderen werkt aan opdrachten, communicatietrainingen volgt en actief met je leerproces en met je professionele ontwikkeling bezig bent.

Er zijn vier Learning Communities van elk ongeveer 110 studenten waarvan drie Nederlandstalige en een Engelstalige. Je maakt na je aanmelding voor de selectie een keuze voor een Learning Community die past bij je interesse en taalvoorkeur. De Learning Communities hebben elk een eigen perspectief op zorg en behandeling en op onderzoek. De leerlijnen zijn voor alle Learning Communities identiek, maar opdrachten en onderwijsactiviteiten van de leerlijnen worden vanuit het perspectief van de Learning Community ingevuld.

De vier Learning Communities (LC’s) zijn:

Naam Learning Community

Duurzame zorg

Taal

Nederlands

Zorg

In deze LC worden de opdrachten benaderd vanuit het maatschappelijk perspectief op zorg en behandeling. Het gaat hierbij om zorg en behandeling dat veelal plaatsvindt in leefomgeving van de patiënt.

Onderzoek

Populatie-onderzoek

Naam Learning Community

Global health

Taal

Engels

zorg

In deze LC worden de opdrachten benaderd vanuit het internationaal perspectief op zorg en behandeling. Het gaat hierbij om gezondheidsvraagstukken die geen grenzen kennen.

Onderzoek

Populatie-onderzoek

Naam Learning Community

Intramurale zorg

Taal

Nederlands

Zorg

In deze LC worden de opdrachten benaderd vanuit het perspectief van zorg en behandeling van de patiënt in het ziekenhuis.

Onderzoek

Klinisch onderzoek

Naam Learning Community

Innovatieve Gezondheidszorg

Taal

Nederlands

Zorg

In deze LC worden de opdrachten benaderd vanuit transmuraal, intramuraal en extramuraal perspectief en innovatieve toepassingen.

Onderzoek

Klinisch onderzoek

Leerlijn Professionele ontwikkeling

In de leerlijn professionele ontwikkeling ligt het accent op je ontwikkeling in de competentiedomeinen Professionaliteit, Leiderschap en Samenwerking. Een coach - altijd een arts- begeleidt je. De leerlijn richt zich aan de ene kant op observeerbaar professioneel gedrag. zoals betrouwbaar zijn in afspraken, werk goed voorbereiden, constructief feedback geven en ontvangen. Aan de andere kant leer je kritisch denken en keuzes verantwoorden. Welke verschillende kanten zitten er aan een dilemma of een probleem? Waarom heb ik deze mening?

Kernthema's in deze leerlijn zijn:

- Reflecteren

- Kritisch beschouwen en bespreken van ethische en juridische aspecten van het beroep

- Sturing geven aan de eigen comptentieontwikkeling

- Professioneel gedrag

- Normen en waarden van het beroep

- Balans werk/ studie en prive

- Persoonlijke ontwikkeling

Het onderwijs in deze leerlijn bestaat uit colleges, opdrachten, individuele gesprekken en coachgroepbijeenkomsten, waarin casuistiek wordt besproken.

Leerlijn Medische Communicatie

Communicatieve vaardigheden vormen een krachtig instrument van de dokter. Goede communicatie is onmisbaar om erachter te komen wat de hulp- en/of zorgvraag van de patiënt is en wat hij/zij echt wil, om een vertrouwensrelatie op te bouwen, om de patiënt te motiveren tot gedragsverandering of opvolging van een behandeladvies en zeker om een 'goed' slechtnieuwsgesprek te kunnen voeren. Ook het communiceren met andere professionals, in en buiten de zorg, is van groot belang.

Kernthema's in deze leerlijn zijn:

- Motivational interviewing

- Medische consultvoering

- Medische verslaglegging

- Shared decision making

- Diversiteit

- Interprofessionele communicatie

Per semester zijn er drie of vier trainingen, voorafgegaan door een introductiecollege.

Leerlijn Wetenschappelijke Vorming

Artsen passen de principes van kritisch denken toe op (medische) informatiebronnen. Ze kunnen gezondheidszorgproblemen systematisch benaderen aan de hand van modellen en (besliskundige) theorieën. Om concrete beslissingen in de klinische praktijk verantwoord en onderbouwd te kunnen nemen, maken artsen gebruik van het best beschikbare bewijs. Artsen moeten objectief en verstandig om kunnen gaan met informatie verstrekt door belanghebbenden en deze met behulp van wetenschappelijke bronnen kunnen onderzoeken. Ook het bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek en het opstellen van medische protocollen behoren tot het takenpakket van de arts.

Onderdelen van deze leerlijn zijn:

- Evidence baced medicine

- Statistiek

- Wetenschappelijk onderzoek

- Academisch denken

Als student werk je opdrachten uit, zoals een literatuuronderzoek, een verslag van de wetenschappelijke stage of een wetenschappelijke presentatie. Er zijn werkgroep-/wetenschapsgroepbijeenkomsten practica statistiek.

Leerlijn Healthy Ageing

In de gezondheidszorg komt de focus meer en meer te liggen op het bevorderen van gezondheid (zowel indvidueel als op populatieniveau) en het voorkomen van ziekte of, indien nodig, het omgaan met beperkingen en optimaal participeren in de samenleving. De leerlijn Healthy Ageing versterkt de competenties die een arts nodig heeft om hierin een effectieve rol op zich te kunnen nemen. De comptentie Maatschappelijk handelen staat in deze leerlijn centraal.

In de leerlijn Healthy Ageing komen enkele kernthema's aan de orde waarbij de gekozen doelgroep of problematiek zo veel mogelijk aansluit bij de thema's van Oorzaken van ziekten:

- Levensloopperspectief

- Determinanten van gezondheid en ziekte

- Kwetsbare groepen

- Kwaliteit van leven

- Empowerment

- Innovatie

Per semester zijn er twee opdrachten. In de opdrachten worden thema's uitgewerkt die leiden tot een product, zoals een analyse van kwetsbaarheid, een notitie voor een multidisciplinair overleg of een infographic over Healthy Ageing.

Laatst gewijzigd:10 november 2022 10:36
View this page in: English