Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons J.W. (Hanneke) Saaltink, MA

J.W. (Hanneke) Saaltink, MA

PhD
Profielfoto van J.W. (Hanneke) Saaltink, MA
E-mail:
j.w.saaltink rug.nl

Promotieonderzoek:

‘Ik ga iets bijzonders maken want ik weet nog niet wat het wordt’
Hoe verbeelding het denken en handelen van jonge kinderen (3-7 jaar) bepaalt en wat dat betekent voor de interactie tussen leerkracht en leerling

Rond het vierde levensjaar ontwikkelen kinderen een voorkeur voor een verbeeldende manier van denken die zichtbaar wordt in hun omgang met artefacten. Het onderwijs is echter vooral gericht op het ontwikkelen van een meer abstracte (conceptuele) manier van denken en minder op het werken en spelen met artefacten. Dit verschil veroorzaakt mogelijk frictie in de interactie tussen leerkracht en leerling.

Het onderzoek geeft inzicht in de interactie tussen het verbeeldend denkende kind en de meer abstract denkende leerkracht zodat het mogelijk wordt de spanning ofwel te voorkomen, of er (beter) mee om te gaan.

Daarbij verkennen we in het bijzonder de inzet van kunst- en cultuuronderwijs in het ondersteunen van de ontwikkeling van verbeeldend denken, en de overgang naar een meer conceptuele manier van denken, bij jonge kinderen tussen 3 en 7 jaar.

Laatst gewijzigd:02 november 2022 08:01