dr. E. (Erica) Kamphorst

Inclusiev(er) BSO
Alle kinderen hebben recht op opgroeien in inclusieve omgevingen. De BSO is een omgeving waar veel kinderen steeds meer tijd doorbrengen. Tegelijk is er nog weinig kennis over het vormgeven van een inclusieve BSO. Met een scoping review en een interviewstudie brengen we in kaart welke barrières en bevorderende factoren er zijn voor inclusie van kinderen met diverse ondersteuningsbehoeften in de BSO. Het doel is om meer inzicht te krijgen in hoe opvangorganisaties inclusiever kunnen worden ingericht. Zo hopen we bij te dragen aan gelijke kansen voor álle kinderen.
Onderinstroom
In samenwerking met schoolbesturen in Zuid-Limburg sparren we regelmatig over vraagstukken die spelen rondom de overgang van voorschool naar school voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. D.m.v. flankerend onderzoek proberen we beslisprocessen te ondersteunen. Zo hebben we in 2022-2023 een kwantitatieve studie uitgevoerd om inzicht te krijgen in kenmerken van kinderen die direct starten in een gespecialiseerde onderwijssetting. Afgelopen jaar hebben we een evaluatie uitgevoerd naar de voorziening Startklassen.
Sense of belonging
Het gevoel 'erbij te horen' of je 'verbonden voelen' is essentieel voor het welzijn van ieder mens. In dit project zien wij (dr. Florianne Rademaker en ik) het dan ook als een essentiele voorwaarde voor het slagen van inclusie in omgevingen waarin kinderen opgroeien en zich ontwikkelen. Ons doel is om beter te begrijpen waaruit het gevoel van erbij horen of je verbonden voelen (sense of belonging) bestaat bij kinderen van 4 tot 8 jaar. Samen met ouders en professionals uit het onderwijs en de kinderopvang gaan we kijken hoe dit gevoel zich uit bij kinderen: wat zie je in hun gedrag, wat vertellen ze, en hoe kun je dat op een goede manier in beeld brengen. Dat is belangrijk, omdat bestaande theorieën over sense of belonging vooral zijn geschreven voor oudere kinderen en volwassenen. Voor jonge kinderen bestaat er nog geen passende manier om dit gevoel goed te meten.
NRO leidraad rekenen in het S(B)O
Samen met emeritus porf. dr. Hans van Luit (Universiteit Utrecht) en dr. Anne van Hoogmoed (Raboud universiteit) ontwikkel ik binnen dit project een leidraad voor rekenonderwijs binnen gespecialiseerde onderwijssettings. In deze leidraad maken we wetenschappelijke inzichten toegankelijk en toepasbaar voor de onderwijspraktijk. We doen dit samen met een team van onderwijsprofessionals om zo evidence-informed rekenonderwijs zo gemakkelijk mogelijk te maken. Voor meer informatie en eerder gepublicerde leidraden zie: https://www.onderwijskennis.nl/leidraden
Laatst gewijzigd: | 15 september 2025 09:46 |