Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels

Laaggeletterde Nederlanders zijn moeilijk vindbaar

05 november 2019

Laaggeletterdheid is niet alleen een probleem in arme landen, maar ook in Nederland. Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders worstelen met lees-, reken- en computervaardigheden. Het gaat hier niet alleen om immigranten of mensen met een andere moedertaal, maar óók om mensen voor wie Nederlands de moedertaal is. In opdracht van Taalhuizen Groningen en de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie doet Marlou Zandgrond onderzoek naar deze problematiek.

Onvoldoende aandacht

De overheid bestrijdt laaggeletterdheid via verschillende initiatieven. Ook wordt er op dit moment veel onderzoek naar de problematiek gedaan. In haar masterscriptie laat Marlou echter zien dat veel van het onderzoek naar en beschikbare materialen voor laaggeletterden gericht zijn op mensen voor wie Nederlands een tweede taal is. Er is op dit moment onvoldoende aandacht voor laaggeletterde moedertaalsprekers, die andere behoeften hebben. Volgens Marlou is het daarom nodig om nog eens kritisch te kijken naar bestaand onderzoek naar laaggeletterdheid in Nederland. Zijn de uitkomsten representatief voor de hele populatie laaggeletterden of betreffen ze slechts een specifieke groep daarbinnen?

Schaamte

Nu is het moeilijk gebleken om de groep laaggeletterde moedertaalsprekers te identificeren. Ze schamen zich vaak voor hun taalproblemen en zoeken daarom niet snel hulp. Ook wordt hun taalvaardigheid vaak overschat, niet in de laatste plaats omdat ze handige trucjes bedenken om onder lees- of rekenopdrachten uit te komen. Hierdoor blijft laaggeletterdheid onder moedertaalsprekers vaak onopgemerkt. Het is daarom van belang, concludeert Marlou, dat er speciale aandacht wordt besteed aan het identificeren en bereiken van deze groep laaggeletterden. Hiervoor is samenwerking nodig tussen organisaties die met laaggeletterden te maken krijgen, zoals Taalhuizen, wijkteams en organisaties zoals Humanitas en de Voedselbank.

Beperkte materialen

Tot slot ontdekt Marlou dat beschikbare materialen om taalproblemen te bestrijden vaak gericht zijn op een specifiek taalniveau. Hierdoor krijgen laaggeletterden materiaal aangereikt dat niet altijd aansluit bij hun eigen niveau. Er is dus behoefte aan meer maar ook gevarieerdere lesmaterialen die onder meer aansluiten bij de wensen en behoeften van laaggeletterde moedertaalsprekers.

Laatst gewijzigd:04 augustus 2021 15:07

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...