Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels

Van fast fashion naar duurzame mode

28 april 2022

Fast Fashion raakt langzamerhand steeds meer uit de mode. Het vaak en veel kopen van kleding dat snel weer wordt weggedaan is slecht voor het milieu en gaat niet lang mee. Branchevereniging Mode Ambachten Noord (BMA Noord) is een Noord-Nederlands initiatief dat op lokaal niveau een oplossing zou kunnen bieden om de kledingindustrie te verduurzamen. Echter heeft de vereniging moeite zich juist te profileren op de huidige markt. Hoe weet je goed wie je doelgroep is en hoe bereik je vervolgens deze doelgroep? BMA Noord klopte met onder meer deze vraag aan bij de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie. De drie studenten, Kate, Marcus en Ornella, pakte het project op voor de Career Minor en stelden een strategie op.

Tijdens de eindpresentatie van studenten
Tijdens de eindpresentatie van studenten

De duurzame consument

Volgens Felix van Driem, betrokken lid bij de BMA Noord, speelde de vraag al langer onder kleermakers, maar leek niemand er een antwoord op te hebben. De groep studenten maakte een visiedocument die de vereniging richting kan geven op de korte en lange termijn.

Allereerst brachten de studenten het huidige consumenten landschap in kaart. Wil de consument wel echt duurzamer? En wat heeft de consument hiervoor over?

Uit het marktonderzoek bleek dat zo’n 54% van de Nederlandse consumenten open staat voor duurzame producten en dat zij hier zo’n 12% meer voor willen betalen. De behoefte om duurzamere kleding te kopen is dus aanwezig. Het aanbod is er ook. Hoe kan het dat lokale kleermakers moeite hebben om deze consumenten te bereiken?

Een nieuwe strategie

De studenten keken onder andere naar de aanpak van gelijksoortige lokale en internationale organisaties. Voor zowel de externe als interne strategie benadrukt de groep het belang van een duidelijke visie. Met deze vernieuwde visie wil BMA Noord de kleermakers gemeenschap in Noord-Nederland verenigen, een netwerk zijn van kennisuitwisseling tussen jong en oud, en lokaal materiaal en lokale ambachtslieden verbinden.

Het studententeam onderzocht ook hoe de vereniging haar interne strategie kan verbeteren aan de hand van een focusgroep. Dit deden zij door een behoeftenonderzoek onder kleermakers uit de regio. Hieruit kwam naar voren dat zij vooral op zoek zijn naar educatie over ondernemerschap, coaching en mentoring, en bewustwording van organisaties die hun verder kunnen helpen bij hun onderneming.

Stoomcursus social media

Naast de presentatie en het rapport, gaven de studenten ook een stoomcursus social media aan de leden van BMA Noord. Ze brachten praktische tips die ervoor kunnen zorgen dat hun social media accounts het juiste publiek bereiken. Zo legden ze uit hoe je de statistiek achter je Instagram-account kan gebruiken om te zien wat voor een soort mensen je volgen en welke posts de meeste interactie opleveren.

Win-Win

Voor de studenten van de Career Minor bood het project de gelegenheid om te proeven van werken in een professionele werkomgeving. “Als een Student International Relations and Organisations krijg je bijna geen praktijkles of werkervaring,” vertelt student Kate Lehane, “dit project gaf ons een kans om praktische vaardigheden op te doen zoals netwerken en professioneel communiceren.”

Ook Felix van Driem van BMA Noord was blij met het resultaat: “Het was een fijne samenwerking en we hebben wederzijds kennis op gedaan. Ik zou zeggen een win-win.”

Laatst gewijzigd:17 mei 2022 14:16

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...