Echte angst voor virtuele spinnen
05 mei 2010
Zo'n vier keer per jaar bezoekt Sam van de Flier met een groep van ongeveer twintig cursisten de CAVE van het HPC/V, om te zien hoe therapie voor het behandelen van fobieën in zijn werk gaat. En wie wil, mag zelf oefenen. Proefpersonen krijgen een 3D-bril op en betreden de Reality Cube, waar ze vervolgens worden geconfronteerd met hun angsten.
Er is altijd wel iemand bij die bang is voor spinnen. Om de behandeling daarvan te kunnen doen heeft Gerwin Kramer virtuele spinnen gemaakt, die - net als in het echt - kunnen lopen of uit de lucht komen vallen. Door mensen in de ruimte te laten blijven terwijl ze maximaal angstig worden, kun je ze laten ervaren dat die angst geleidelijk afneemt.
Het grote pluspunt van deze vorm van therapie is dat je veel kunt manipuleren. De bewegingen van een virtuele spin kunnen, in tegenstelling tot een echte spin, worden gestuurd. Hierdoor wordt de therapie wat gemakkelijker gemaakt.
Laatst gewijzigd:24 januari 2025 09:50