Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Energietransitie

Topprestatie van organische zonnecel gemaakt met tin oxide
Gepubliceerd op:24 april 2023

Organische zonnecellen hebben een lichtgevoelige laag gemaakt van polymeren en kleine moleculen. Dit soort cellen is dun, flexibel en gemakkelijk te produceren, maar is minder efficiënt dan de gebruikelijk cellen van silicium. Natuurkundigen van de RUG hebben nu een organische zonnecel gemaakt met een efficiëntie van 17 procent, waarmee ze meedraaien in de top voor dit soort materialen.

Supersnel ladingstransport in organische zonnecellen zichtbaar gemaakt
Gepubliceerd op:15 maart 2023

In organische zonnecellen zetten op koolstof gebaseerde polymeren licht om in elektrische ladingen, die worden doorgegeven aan een acceptor. RUG-onderzoekers hebben dit nu uitgerekend door een combinatie van Moleculaire Dynamica simulaties en kwantumberekeningen.

Groene koolstof heeft de toekomst
Gepubliceerd op:02 februari 2023

De mensheid moet af van haar verslaving aan olie en gas. Maar daarvoor zijn wel nieuwe bronnen nodig voor koolwaterstoffen, de moleculen waarvan brandstof en veel materialen zijn gemaakt.