Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

In de berm door een SMS-je!

16 mei 2012

Helena Vis, studente wetenschapscommunicatie, ging op 16 mei naar de Shell Eco-Marathon. Zij hielp mee bij twee opstellingen van Science LinX, een simulatiespel waarbij het publiek zelf aande slag kon met duurzame energie en een rijsimulator met ingebouwde afleiding.

Door Helena Vis, student

Op woensdag 16 mei reisde ik af naar Rotterdam Ahoy voor de Shell Eco-marathon, een wedstrijd waarbij teams uit de hele wereld proberen om een auto te bouwen die zo ver mogelijk komt met één liter brandstof. Met afstanden van meer dan drieduizend kilometer op een liter brandstof lukte dit heel behoorlijk.

Daar aangekomen was ik meteen onder de indruk van het gigantische evenement. Ahoy stond volledig vol allerlei opstellingen, die samen Het Lab vormden. Een soort hamsterballen, waarin kinderen energie konden opwekken, een dansvloer die energie opwekte, ijsjes gekoeld met stikstof en natuurlijk een heleboel auto's. Naast Het Lab was er een hal volledig gereserveerd voor het sleutelen aan de auto's, want dat was natuurlijk waar het evenement om draaide.

Energie
De bijdrage van Science LinX bestond uit twee opstellingen voor Het Lab. De eerste was een simulator game, het energy transition model. De bedoeling van dit spel is om energie op te wekken met zo min mogelijk CO2-uitstoot, zo veel mogelijk hernieuwbare energie, lage kosten en hoge betrouwbaarheid. Hoe beter dit lukt hoe hoger de eindscore. Spelers kunnen bijvoorbeeld kerncentrales bouwen, of juist een heleboel windmolens. Ook is het mogelijk huizen te voorzien van zuinige lampen of meer isolatie.

Het publiek vond dit spel uitdagend. Spelers zaten soms uren aan het beeldscherm gekluisterd om hun score nog net een paar puntjes hoger te krijgen.

Rijsimulator
De tweede opstelling van Science LinX was de ‘multitasking rijsimulator’. Die bestaat uit een stuur, een beeldscherm waarop je kunt zien waar je rijdt en een heleboel gadgets om je af te leiden. Kan je nog autorijden terwijl je aan het sms'en bent? De opstelling was een groot succes en er stond steeds een behoorlijk aantal mensen te wachten tot ze aan de beurt waren.

Regelmatig belandde een auto halverwege een sms'je in de berm, tot hilariteit van de omstanders. Ook rijden en tegelijk een adres invoeren in de tomtom bleek niet altijd even makkelijk. Een veel gehoorde reactie was dan ook "papa zet de auto dan altijd langs de kant". Dit stelde ons dan weer gerust en met een complimentje naar de desbetreffende vader probeerden we dit verstandige gedrag nog een beetje te stimuleren.

Al met al een fantastisch evenement met een zeer breed publiek. Ik vond het super om er aan mee te mogen werken.

Helena Vis heeft een bachelor scheikunde en is nu eerstejaars bij de Masteropleiding Educatie en Communicatie in de Wiskunde en de Natuurwetenschappen .

Laatst gewijzigd:10 juni 2015 11:59