Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Twee RUG-onderzoekers in top-30 van schimmelonderzoek

04 oktober 2012
Verschillende soorten schimmels

Op de wereldranglijst van voetbalbond FIFA is Nederland sinds het laatste EK inmiddels gezakt naar een zesde plaats, maar als het om schimmelonderzoek gaat staan we waar Oranje zich een klein jaar geleden nog bevond: op de tweede plaats. Van de 30 beste schimmelonderzoekers werken er zes aan Nederlandse universiteiten. En twee daarvan werken er aan de RUG: prof. Marten Veenhuis en prof. Ida van der Klei.

Dat blijkt uit een overzicht van de ‘meest geciteerde’ schimmelonderzoekers over de periode 1999-2010 dat onlangs is gepubliceerd door het tijdschrift Lab Times. Zij onderzochten hoe vaak wetenschappelijke artikelen in vakbladen over schimmels werden geciteerd door andere wetenschappers. Op die manier konden ze zien welke schimmelonderzoeker de meeste citaties kreeg.

Op die manier konden ze zien welke schimmelonderzoeker de meeste citaties kreeg. In de top-30 staat Marten Veenhuis (inmiddels met pensioen maar nog wel actief) op plaats 22 met 3309 citaties naar zijn 124 artikelen, Ida van der Klei staat vijf plaatsen lager met 2974 citaties naar haar 99 artikelen. Het gaat overigens alleen om artikelen die zijn gepubliceerd in tijdschriften die zich richten op schimmelonderzoek.

Op landen-niveau staat Duitsland fier bovenaan met ruim 20 duizend citaties, maar Nederland staat tweede met ruim 15 duizend citaties, gevolgd door Engeland. Het gaat overigens om allerlei soorten onderzoek: van medisch onderzoek naar schimmelinfecties tot fundamenteel onderzoek naar processen in cellen of het gebruik van schimmels (en gisten) in de industrie.

Laatst gewijzigd:30 juli 2020 11:32