Skip to ContentSkip to Navigation
Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinXAgenda

Agenda

Bètamasterclass

Wanneer:vr 01-06-2018 12:30 - 17:00
Waar:Bernoulliborg

Waarom worden we vanzelf weer wakker in de ochtend? Wat doen suikers in je lichaam en micro-organismen in je darmen? En hoe is het heelal ontstaan? Ontdek het tijdens de bètamasterclass!

Tijdens de bètamasterclass geven vier jonge wetenschappers uit uiteenlopende onderzoeksgebieden een flitscollege over hun onderzoek. Daarnaast krijg je een rondleiding in de Blaauw Sterrenwacht en Science LinX en doe je mee aan een bijzondere workshop. Zo ontdek je hoe leuk en divers bètawetenschap is. We sluiten de middag af met een borrel vol spannende hapjes. Dit evenement wordt georganiseerd door Science LinX en het Koninklijk Natuurkundig Genootschap.

Voor wie?
De bètamasterclass is bedoeld voor VWO scholieren uit klas 4, 5 en 6 met een NG- of NT-profiel.

Aanmelden
Aanmelden kan t/m maandag 21 mei 2018, via het aanmeldingsformulier.

Programma

12.30 - 13.00     Inloop
13.05 - 13.15     Opening Ton Schoot Uiterkamp (Bestuurslid Koninklijk Natuurkundig Genootschap)
13.15 - 13.30     Trishla Sinha: "Wat zegt die volle poepluier eigenlijk?"
13.30 - 13.45     Roelof Hut: "Alles op zijn tijd: de biologische klok in ons brein"
13.45 - 14.00     Marthe Walvoort: "Suikers: gezond of niet?"
14.00 - 14.15     Diederik Roest: "Terug in de tijd: op weg naar de Oerknal!"
14.15 - 14.30     Pauze, koffie en thee
14.30 - 16.00     Workshops DNA isoleren, rondleiding Blaauw Sterrenwacht en
Science LinX
16.00 - 17.00     Hapjes en drankjes


Flitscolleges

Trishla Sinha (UMCG): "Wat zegt die volle poepluier eigenlijk?"

De poep in je darm bestaat uit ongeveer even veel bacteriën, virussen en parasieten als dat er cellen zijn in je hele lichaam. De genen van al deze micro-organismen noemen we het microbioom. Het microbioom is een onmisbaar orgaan van ons lichaam omdat het een grote rol heeft in de stofwisseling en het immuunsysteem. In baby’s, begint de ontwikkeling van het microbioom al in de buik van de moeder. Wat voor invloed heeft de manier van geboorte op het microbioom? Wat is het gevolg van een verandering van het microbioom op de gezondheid van het kind?

Roelof Hut: "Alles op zijn tijd: de biologische klok in ons brein"

Als we gaan slapen, worden we vanzelf weer wakker. Hoe komt dat eigenlijk? En waarom zeggen je ouder dat je naar bed moet, terwijl ze zelf pas uren later naar bed gaan? En waarom begint de school eigenlijk zo vroeg? Chronobiologie beantwoordt dit soort vragen door de ingebouwde klokken van ons brein te bestuderen.

Marthe Walvoort: "Suikers: gezond of niet?"

We worden ons steeds meer bewust van de hoeveelheid suiker die aan ons voedsel wordt toegevoegd, en de schadelijke gevolgen die overconsumptie van suiker met zich meebrengt. Daardoor hebben suikers een nare bijsmaak gekregen. Suikers bestaan in allerlei soorten en maten: er zijn kleine suikermoleculen zoals sucrose en fructose, die het eten een zoete smaak geven, en er zijn grote suikermoleculen zoals in cellulose en zetmeel. En dan zijn er ook nog suikers die belangrijke functies hebben in menselijke cellen, en ook bacteriën gebruiken vaak suikermoleculen om te infecteren. Kortom, het verhaal over suiker is niet zo simpel. In deze lezing wordt het gebruik van suiker vanaf verschillende kanten bekeken, en krijgt het weer een zoet imago.                    

Diederik Roest: "Terug in de tijd: op weg naar de Oerknal!"

We gaan in deze presentatie op reis door de tijd - op weg naar de Oerknal! Waarom geloven we in een Oerknal, en hoe ging deze in zijn werk? De laatste jaren zijn er verrassende observaties gedaan; aan de hand hiervan kunnen we proberen te begrijpen hoe het Heelal is ontstaan.

Organisatie

De bètamasterclass wordt georganiseerd door Science LinX en het Koninklijk Natuurkundig Genootschap.

DOTs/ PLG’s Na, Sk, Inf, NLT, O&O

Wanneer:vr 15-06-2018 13:30 - 17:00
Waar:Rijksuniversiteit Groningen

Netwerk Noord organiseert maandelijkse bijeenkomsten (DOTs en PLGs) op de vrijdagmiddag, waarin docenten samenwerken aan een onderwerp en informatie en onderwijsmateriaal uitwisselen en ontwikkelen. De DOTs zijn gericht op vakontwikkeling, aansluiting vo-ho of vakoverstijgend rondom een thema. De PLGs zijn gericht op vakdidactiek gecombineerd met vakinhoudelijke verdieping.