Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dr. Wlodarczyk-Biegun ontvangt tweede NWO XS-subsidie

10 december 2020

Dr. Malgorzata (Gosia) Wlodarczyk-Biegun van het Zernike Institute for Advanced Materials ( ZIAM ) heeft een NWO XS-subsidie van 50.000 euro ontvangen. Dit is haar tweede XS-subsidie dit jaar, die zij deze keer ontvangt voor haar onderzoeksproject ‘Gelling by printing’. De categorie NWO XS wil nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Als pilot zijn aanvragers ook beoordelaar in het XS-beoordelingsproces.

3D bioprinten is een opkomende productiemethode die het mogelijk maakt om met ongekende precisie complexe structuren op te bouwen. Daarom is het zeer interessant voor medische toepassingen, zoals het opbouwen van kunstmatige organen of het reconstrueren van beschadigd weefsel. Goede printbare materialen (zogenaamde bioinks) die gemakkelijk te gebruiken zijn en snel uitharden ontbreken echter nog. In dit onderzoek wil Dr. Wlodarczyk-Biegun een nieuwe klasse inkten ontwikkelen die door het printproces spontaan een gel vormen. Als resultaat zal printen met hoge resolutie eenvoudig en effectief worden.

In deze ronde is aan zestien aanvragers een NWO Open XS-beurs toegekend.

Laatst gewijzigd:10 december 2020 16:04