Onderzoek Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht Over het Onderzoeks- en Expertisecentrum

Over ons

Het centrum doet multidisciplinair gedragswetenschappelijk en juridisch wetenschappelijk onderzoek bij kinderen (en hun families) binnen het migratierecht. Daarnaast doet het centrum in individuele zaken diagnostisch onderzoek bij kinderen (en hun familie, als die aanwezig is) die een verblijfsvergunning hebben aangevraagd, zoals een verblijf als vluchteling of als gezinslid. Deze diagnostische onderzoeken worden als deskundigenbericht door de advocaat van het kind in de vreemdelingenprocedure ingebracht. In de rapportage worden de belangen van het kind geïdentificeerd en in gedragswetenschappelijke normen beschreven. De effecten van de rapportages op de besluitvorming worden bestudeerd. Het centrum wil met deze werkzaamheden een bijdrage leveren aan gedragswetenschappelijke en juridische kennisontwikkeling over kinderen die verwikkeld zijn in vreemdelingenrechtelijke procedures, aan de erkenning van hun bijzondere positie in het vreemdelingenrecht en de erkenning van hun eigen rechten.

Het Onderzoeks- en Expertisecentrum baseert zich op internationaal erkende gedragswetenschappelijke theorieën, inzichten en studies. Voor wat betreft het juridisch onderzoek is het VN-Kinderrechtenverdrag leidend.

Laatst gewijzigd:08 maart 2018 17:17