Skip to ContentSkip to Navigation
Research GION education/research Research School boards & educational policy

INNOVATION LAB gericht op loopbaanoriëntatie en–begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren

02 juni 2020

Nieuw onderwijsonderzoek: INNOVATION LAB gericht op loopbaanoriëntatie en–begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een (niet-Westerse)migratieachtergrond.

Onderzoekers Hanke Korpershoek en Alma Spijkerboer (GION Onderwijs/Onderzoek), Régina Petit en Merlijn Karssen (Kohnstamm Instituut) en trainer/onderwijsadviseur Annet Hermans hebben een subsidie gekregen voor het beleidsgerichte onderwijsonderzoek “INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond.”, gefinancierd door het NRO vanuit de subsidieronde “Gelijke kansen richting de Toekomst 2020”. De komende drie jaar wordt het project in samenwerking met verschillende vmbo-scholen opgezet en uitgevoerd.

Jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond ondervinden vaker problemen met de studiekeuze dan jongeren zonder migratieachtergrond. Voor migrantenjongeren is daarom de rol van de school van groot belang voor het maken van een geïnformeerde, weloverwogen studiekeuze. Studiekeuzebegeleiding is onderdeel van de verplichte loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in het vmbo, waarin oriëntatie op vervolgonderwijs én beroepsoriëntatie samenkomen. De vraag blijft echter welke LOB-activiteiten en interventies het maken van goede studiekeuzes bevorderen. Ook is onduidelijk in hoeverre de ondersteuningsbehoeften van jongeren met verscheidene (achtergrond)kenmerken verschillen en dus of gedifferentieerd moet worden in de keuzebegeleiding.

Dit project beoogt vmbo-scholen en beleidsmakers inzicht te geven in de effectiviteit en impact van het bestaande LOB-interventieaanbod voor vmbo-jongeren op het ontwikkelen van een weloverwogen studiekeuze voor het MBO. Daarnaast beoogt het project de werkzame mechanismen die de effecten kunnen verklaren verder te specificeren, om zo te komen tot bruikbare, haalbare activiteiten die scholen direct in de praktijk kunnen inzetten.

In het project worden in ons INNOVATION LAB veelbelovende interventies doorontwikkeld tot evidence-informed interventies, gebruikmakend van eerder ontwikkeld materiaal, en geïmplementeerd op vmbo-scholen waar veel migrantenjongeren naartoe gaan. De impact van deze interventies op de leerlingen wordt geëvalueerd. Naar gevorderde en al goed geïmplementeerde interventies wordt een effectstudie uitgevoerd.

Laatst gewijzigd:02 juni 2020 15:38

Meer nieuws

  • 10 juli 2020

    ENLIGHT recognized as a European University

    The ENLIGHT consortium of nine European universities, including the University of Groningen, was selected within the framework of the second call for ‘European Universities’, the European Commission's pilot program for new multilateral networks....

  • 08 juli 2020

    Piekopvang in Groningen voorbereid voor internationale studenten

    Aan het einde van de zomer komen er naast veel Nederlandse studenten ook internationale studenten naar Groningen om voor kortere of langere tijd te studeren aan de Hanzehogeschool Groningen (HG) of de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Vanwege de...

  • 01 juli 2020

    Sander de Hosson Alumnus van het Jaar 2019

    Longarts Sander de Hosson is door de Rijksuniversiteit Groningen verkozen tot Alumnus van het Jaar 2019. Hij ontvangt de prijs voor de indringende wijze waarop hij aandacht vraagt voor de emotionele kant van de palliatieve zorg en voor het onder...