INNOVATION LAB gericht op loopbaanoriëntatie en–begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren
Nieuw onderwijsonderzoek: INNOVATION LAB gericht op loopbaanoriëntatie en–begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een (niet-Westerse)migratieachtergrond.
Onderzoekers Hanke Korpershoek en Alma Spijkerboer (GION Onderwijs/Onderzoek), Régina Petit en Merlijn Karssen (Kohnstamm Instituut) en trainer/onderwijsadviseur Annet Hermans hebben een subsidie gekregen voor het beleidsgerichte onderwijsonderzoek “INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond.”, gefinancierd door het NRO vanuit de subsidieronde “Gelijke kansen richting de Toekomst 2020”. De komende drie jaar wordt het project in samenwerking met verschillende vmbo-scholen opgezet en uitgevoerd.
Jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond ondervinden vaker problemen met de studiekeuze dan jongeren zonder migratieachtergrond. Voor migrantenjongeren is daarom de rol van de school van groot belang voor het maken van een geïnformeerde, weloverwogen studiekeuze. Studiekeuzebegeleiding is onderdeel van de verplichte loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in het vmbo, waarin oriëntatie op vervolgonderwijs én beroepsoriëntatie samenkomen. De vraag blijft echter welke LOB-activiteiten en interventies het maken van goede studiekeuzes bevorderen. Ook is onduidelijk in hoeverre de ondersteuningsbehoeften van jongeren met verscheidene (achtergrond)kenmerken verschillen en dus of gedifferentieerd moet worden in de keuzebegeleiding.
Dit project beoogt vmbo-scholen en beleidsmakers inzicht te geven in de effectiviteit en impact van het bestaande LOB-interventieaanbod voor vmbo-jongeren op het ontwikkelen van een weloverwogen studiekeuze voor het MBO. Daarnaast beoogt het project de werkzame mechanismen die de effecten kunnen verklaren verder te specificeren, om zo te komen tot bruikbare, haalbare activiteiten die scholen direct in de praktijk kunnen inzetten.
In het project worden in ons INNOVATION LAB veelbelovende interventies doorontwikkeld tot evidence-informed interventies, gebruikmakend van eerder ontwikkeld materiaal, en geïmplementeerd op vmbo-scholen waar veel migrantenjongeren naartoe gaan. De impact van deze interventies op de leerlingen wordt geëvalueerd. Naar gevorderde en al goed geïmplementeerde interventies wordt een effectstudie uitgevoerd.
Laatst gewijzigd: | 02 juni 2020 15:38 |
Meer nieuws
-
14 februari 2023
Lift naar de inclusieve werkvloer
Er is werk zat, en toch staan mensen met een beperking nog vaak aan de kant. Een plus een is twee, zou je denken: dit is hét moment om deze groep arbeidskrachten aan een baan te helpen. De wens is er, ook aan de universiteit, maar tot uitvoering...
-
15 december 2022
Groningse bijdrage in groot onderzoek naar energiezuinige informatietechnologie
Wetenschapsfinancierder NWO honoreerde recent een groot onderzoeksproject naar nieuwe concepten voor energiezuinige Informatietechnologie met maar liefst tien miljoen euro.
-
05 december 2022
Frans J. Sijtsma nieuwe directeur Agricola School
Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is dr. Frans J. Sijtsma per 1 februari 2023 aangesteld als wetenschappelijk directeur van de Rudolf Agricola School for Sustainable Development. Het gaat om een...