Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie C.F. (Carina) Schey-Schulmann

Wanneer:di 29-03-2022 12:45 - 13:45
Waar:Academiegebouw

Multi-criteria decision analysis for assessing orphan drugs

Multi-criteria beslissingsanalyse voor de beoordeling van weesgeneesmiddelen

De beoordeling van nieuwe medicinale behandelingen omvat gewoonlijk kosteneffectieve analyses die een schatting maken van de werkzaamheid, de veiligheid, de voordelen voor de levenskwaliteit en de kosten van een geneesmiddel. Dit is een verificatieproces waarbij een nieuw medicijn wordt beoordeeld in vergelijking tot bestaande behandelingen voor een ziekte. Wanneer er geen behandeling bestaat, dan wordt het nieuwe medicijn afgemeten aan de "best ondersteunende zorg".

Weesgeneesmiddelen zijn geneesmiddelen die zeldzame ziekten behandelen. Veelal zijn er geen bestaande behandelingen, en de vergelijking van een nieuw en vaak duur medicijn met goedkope “beste ondersteunende zorg” impliceert dat de nieuwe behandeling niet kosteneffectief is en daarom mogelijk niet door de betalers wordt vergoed, waardoor patiënten de toegang tot essentiële behandelingen wordt ontnomen. Schey-Schulmann richtte zich in haar proefschrift op het ontwikkelen en het beoordelen van de waarde van multi-criteria beslissingsanalyse (MCDA) raamwerken als instrumenten om betere inzichten te verkrijgen in de waarde van weesgeneesmiddelen dan wordt geboden door standaard kosteneffectiviteitsanalyses.

In het bijzonder onderzocht ze welke criteria moeten worden gehanteerd bij de ontwikkeling van MCDA-raamwerken, hoe aan de criteria een verschillend belang kan worden toegekend door middel van wegingsoefeningen, en hoe de resultaten moeten worden geïnterpreteerd. Er werden verschillende MCDA-raamwerken ontwikkeld om geneesmiddelen binnen hetzelfde therapiegebied te vergelijken alsook voor verschillende ziekten. Bovendien werden de MCDA-modellen overwogen in de context van aanvullend ondersteunend materiaal bij het indienen van documenten voor de beoordeling van gezondheidstechnologieën bij nationale betalers.

CV Carina Schey-Schulmann

Carina Schey-Schulmann (1961) studeerde Farmacie aan de Universiteit van Witwatersrand in Zuid-Afrika. Daarna werkte zij als klinisch apotheker in de National Health Service in Engeland. In 2009 voltooide zij haar masters in Health Economics in Londen. Haar promotieonderzoek vond plaats aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de Graduate School of Science and Engineering onder begeleiding van Prof. Maarten Postma. Daarna is zij werkzaam als gezondheidseconoom bij Global Market Access Solutions in Zwitserland. De titel van haar proefschrift luidt: Multi-criteria decision analysis for assessing Orphan Drugs / Multi-criteria beslissingsanalyse voor de beoordeling van weesgeneesmiddelen.

Promotores Prof.dr. M.J. Postma