Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie J.C. Visser

Wanneer:ma 10-07-2017 om 11:00
Waar:Academiegebouw

“Orodispersible films as pharmacy preparation. Let’s get flexible”.

De farmaceutische orodispersible film als ‘bereiding op maat’

In haar proefschrift heeft Caroline Visser de orodispersible film (ODF) als ‘bereiding op maat’ nader beschreven. Een basisoplossing voor de bereiding van ODFs wordt ontwikkeld en geoptimaliseerd. Hieraan worden sterk werkzame geneesmiddelen toegevoegd en ODFs bereid. Tevens wordt de mogelijkheid onderzocht om plantaardige extracten in een ODF te verwerken. Als laatste worden bereidingstechnische- en patiënt-gerelateerde problemen in kaart gebracht.

De meest gebruikte toedieningsroute voor geneesmiddelen is via de orale route. Voor een aantal patiëntgroepen, zoals ouderen en kinderen, zijn de op de markt beschikbare orale toedieningsvormen niet geschikt. Deze patiënten hebben bijvoorbeeld moeite met het slikken van tabletten, capsules of het innemen van vloeistoffen. De laatste jaren is er meer aandacht voor en behoefte aan op maat gemaakte farmaceutische bereidingen. Deze (op kleine schaal gemaakte preparaten) dragen bij aan een flexibele manier van doseren, vergroten daarmee de therapietrouw en verbeteren het beoogde farmacotherapeutische effect. Een orale toedieningsvorm die uitermate geschikt is als farmaceutische bereiding, is de orodispersible film (ODF).

Een ODF wordt in de mond geplaatst, plakt direct aan de tong of het gehemelte en kan niet worden uitgespuugd. De patiënt hoeft niet bang te zijn om zich te verslikken. ODFs kunnen makkelijk in stukjes worden geknipt, wat een grote flexibiliteit in doseren met zich meebrengt. Het toedienen van geneesmiddelen via een ODF heeft tevens als voordeel dat er bij inname geen grote hoeveelheid vloeistof nodig is. Een ideale ODF is dun, flexibel, makkelijk toedienbaar, stabiel en heeft een acceptabele smaak. ODFs kunnen zowel op industriële schaal als op kleine schaal (apotheekbereiding) worden bereid.

Proefschrift

Promotor: Prof.dr. H.W. Frijlink