Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie S. (Siwei) Chen

Wanneer:vr 29-10-2021 12:45 - 13:45
Waar:Academiegebouw

Nauwkeuriger maken van CRISPR/Cas9

De afgelopen jaren maken onderzoekers steeds meer gebruik van de CRISPR/Cas9-techniek om DNA te bewerken. Deze techniek heeft echter een lage efficiëntie en bovendien is het Cas9-enzym continu actief, wat tot bijwerkingen kan leiden. Cherry Chen onderzocht of het mogelijk is om het CRISPR/Cas9-systeem nauwkeuriger te maken met behulp van kleine moleculen die in cellen kunnen doordringen en zo het proces kunnen sturen.

Om Cas9-remmers en activators te identificeren ontwikkelde Chen een high throughput screeningsplatform gebaseerd op levende cellen. Met deze methode vond zij twee nieuwe krachtige Cas9-remmers en ook een nieuwe Cas9-versterker. Interessant hieraan was dat de krachtigste versterker een structurele variant was van een van de remmers.

Vervolgens toonde Chen aan dat de Cas9-remmers en activators de activiteit beïnvloedden door aan de zogenoemde RuvC-actieve plaats van Cas9 te binden. Deze resultaten bieden volgens haar een praktische en mogelijk klinisch toepasbare manier om CRISPR/Cas9 DNA-bewerkingstechnieken nauwkeurig te moduleren.

Curriculum Vitae

Siwei Chen (1990) studeerde celbiologie aan de Zhengzhou Universiteit in China. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling chemische en farmaceutische biologie van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Modulating the activity of CRISPR/Cas9 genome editing by small molecules”.

Promotores Prof.dr. H.J. Haisma and Prof.dr. F.J. Dekker