Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie H. Fu

Wanneer:vr 20-09-2019 16:15 - 17:15
Waar:Academiegebouw

Asymmetrische synthese van niet-natuurlijke aminozuren.

Het doel van het onderzoek van Haigen Fu was het ontwikkelen van nieuwe en efficiënte biokatalytische methoden voor de directe stereoselectieve synthese van chirale gefunctionaliseerde asparaginezuren.

Optisch zuivere gefunctionaliseerde asparaginezuurderivaten zijn zeer waardevol als kernstructuren in geneesmiddelen, kunstmatige zoetstoffen en agrochemicaliën. Ondanks hun brede toepassingen blijft de directe asymmetrische synthese van gefunctionaliseerde asparaginezuren een uitdaging. Het eerste deel van het proefschrift beschrijft de chemo-enzymatische synthese van C-3-gesubstitueerde asparaginezuren met behulp van een geëngineerde variant van methylaspartaat ammoniak lyase (MAL-L384A). Dit enzym katalyseert de stereoselectieve additie van ammoniak aan een reeks fumaraatderivaten, wat een krachtige synthetische methode oplevert voor de bereiding van waardevolle 3-gesubstitueerde asparaginezuren die functioneren als glutamaattransportremmers. Bovendien werd een efficiënte, 9-staps chemo-enzymatische route naar optisch zuiver L-TFB-TBOA, een zeer krachtige remmer van glutamaattransporters, op multigramschaal ontwikkeld. Op basis van deze enzymtechnologie werd een reeks glutamaattransportremmers met fotogestuurde activiteit gemaakt, die de op afstand, omkeerbare en ruimtelijk gereguleerde regeling van transport mogelijk maken. In het tweede deel van het proefschrift wordt de biokatalytische asymmetrische synthese van N-gesubstitueerde asparaginezuren met ethyleendiamine-N, N'-disuccinezuur lyase (EDDS-lyase) als biokatalysator beschreven. EDDS-lyase heeft een opmerkelijk brede nucleofiel scope, accepteert een breed scala aan structureel verschillende amines voor stereoselectieve additie aan fumaraat, en biedt enzymatische toegang tot verschillende aminocarbonzuren inclusief het natuurlijke product aspergillomarasmine A, N-cycloalkyl-gesubstitueerde asparaginezuren, evenals moeilijke N-aryl-gesubstitueerde asparaginezuren en chirale pyrazolidine-3-onen. De gekarakteriseerde natuurlijke en geëngineerde koolstof-stikstof lyasen vormen een mooie aanvulling op de snel uitbreidende biokatalytische gereedschapskist voor asymmetrische synthese van niet-natuurlijke aminozuren.

Promotores: Prof.dr. G.J. Poelarends en Prof.dr. W.J. Quax