Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie G. (Gunnar) Flik

Wanneer:di 18-10-2022 09:00 - 10:00
Waar:Academiegebouw

The histaminergic system and its interaction with relevant central neurotransmitter systems

Dit proefschrift probeert een beter inzicht te geven in de communicatie tussen de verschillende neurotransmittersystemen en het histaminerge systeem. Het zou een licht kunnen werpen op het ontwerpen van noodzakelijke vervolgstudies om te onthullen hoe we het histaminerge systeem kunnen gebruiken om ziekten zoals Alzheimer, Parkinson en psychiatrische aandoeningen te genezen of te vertragen.

Het huidige proefschrift laat zien dat de histaminerge H3-receptor een interessant doelwit is voor verscheidene hersenaandoeningen. Meerdere Histamine 3-antagonisten zijn reeds getest in de klinische fase nadat preklinisch farmacologisch effect was aangetoond voor een aantal indicaties zoals bij cognitieve effecten bij neurodegeneratie. De vraag blijft echter waarom er geen duidelijk farmacologische werkzaamheid is aan te tonen in de kliniek. Verschil tussen dier en mens voor wat betreft de verschillende isovormen van de H3-receptor kan een reden zijn. Het bestaan van H3-receptor-isovormen lijkt consistent te zijn met de farmacologische heterogeniteit van de H3-receptor. Een andere reden zou het effect van overstimulatie van het histaminerge systeem kunnen zijn. We missen daardoor misschien wel de echte waarde van het histaminerge systeem. Het histaminerge systeem zorgt onder andere voor fijnregulatie van andere neurotransmitter mechanismen in de hersenen. Dit kan voor een onbalans van meerdere mechanismen zorgen.  Bij hersenaandoeningen lijkt de balans tussen meerdere neurotransmittermechanismen zoek. Daarom werden in dit proefschrift aanvullende therapieën gesuggereerd voor bestaande therapieën ten aanzien van de ziekte van Parkinson en schizofrenie. Add-on therapieën lijken een veelbelovende benadering te zijn om de cognitieve functie te verhogen en negatieve symptomen te verminderen.

Promotores Prof.dr. T.I.F.H. Cremers