Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie A. (Andreas) Kunzendorf

Wanneer:ma 04-04-2022 16:15 - 17:15
Waar:Academiegebouw

Designing biocatalysts for non-natural cFreibuarboligations

Ontwerpen van biokatalysatoren voor niet-natuurlijke carboligaties

Het bouwen van complexe moleculen zoals fijnchemicaliën en farmaceutische producten door koolstofatomen met elkaar te verbinden, vormt de basis van organische synthese. De huidige methoden om koolstof-koolstofbindingen te construeren hebben echter vaak grote tekortkomingen, zoals het gebruik van gevaarlijke stoffen of het ontstaan van giftig afval. Biokatalyse, het gebruik van enzymen in organische synthese, biedt mogelijk een milieuvriendelijkere en duurzamere benadering voor de vorming van koolstof-koolstofbindingen. Veel krachtige transformaties die in de chemie bekend zijn, worden echter niet gekatalyseerd door natuurlijke enzymen.

Kunzendorf richtte zich in zijn proefschrift op de ontdekking en engineering van nieuwe enzymen voor verschillende interessante koolstof-koolstofbinding-vormende reacties. Het onderzoek ontdekte nieuwe biokatalysatoren voor de synthese van belangrijke cyclopropanen en leverde efficiënte enzymen op voor de productie van bouwstenen voor farmaceutisch actieve γ-aminoboterzuren via uitgebreide enzymoptimalisatie met behulp van gerichte evolutie. De geoptimaliseerde enzymvarianten konden de reacties niet alleen veel sneller uitvoeren, maar gaven de producten ook met een hoge selectiviteit.

De resultaten van dit werk zijn een springplank naar een meer duurzame synthese van geneesmiddelen en bieden nieuwe mogelijkheden om enzymatische reacties te ontwikkelen die in de natuur niet bekend zijn.

CV Andreas Kunzendorf

Andreas Kunzendorf (1988) studeerde Technische Biologie aan de Universiteit van Stuttgart, Duitsland. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Chemische en Farmaceutische Biologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna za hij werkzaam zijn als postdoc bij de Universiteit Greifswald, Duitsland. De titel van zijn proefschrift luidt: Designing biocatalysts for non-natural carboligations.

Promotores Prof.dr. G.J. Poelarends en Prof.dr. W.J. Quax