Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie I.R.F. (Inge) van Berlo-van de Laar

Wanneer:vr 26-11-2021 14:30 - 15:30
Waar:Academiegebouw

The clinical pharmacist improves pharmacotherapy in hospital patients. Medication reviews - Metformin toxicity – Binding interactions

Inge van Berlo-van de Laar: Behandeling met geneesmiddelen door ziekenhuisapotheker verbeterd

Een ziekenhuisapotheker heeft een belangrijke rol in de gezondheid van de patiënten die het ziekenhuis bezoeken. In samenspraak met de artsen kan de apotheker helpen met het opstellen van een plan om de behandeling met geneesmiddelen zo goed mogelijk in te richten. In dit proefschrift onderzocht Van de Laar verschillende manieren waarop de ziekenhuisapotheker de behandeling van de patiënt met geneesmiddelen kan verbeteren.

Allereerst vond Van de Laar dat medicatiebeoordelingen een geschikt instrument zijn om bij (pre)dialyse patiënten en oudere patiënten met kanker geneesmiddel gerelateerde problemen en problemen met het voorschrijven van medicijnen vast te stellen en om de behandeling met geneesmiddelen te verbeteren.

Ook onderzocht de promovendus een zeldzame bijwerking van het geneesmiddel metformine: metformine geassocieerde lactaat acidose (MALA). Deze bijwerking komt in de praktijk 5 tot 16 keer meer voor dan beschreven in de literatuur. Van de Laar stelde klinische parameters vast waarmee MALA snel te herkennen is op de eerste hulp en vond dat met name de ernst van lactaatacidose en aanwezigheid van nierfalen de belangrijkste indicaties zijn voor het starten van een nierfunctie vervangende therapie.

Tot slot bestudeerde Van Berlo - van de Laar potentiële nieuwe geneesmiddelinteracties met de geneesmiddelen sevelameer en polystyreensulfonzuur. Ze vond respectievelijk 14 en 23 potentiële nieuwe bindingsinteracties met een door haar ontwikkeld model. Voorspelling van deze bindingsinteracties op basis van pK waarde van het geneesmiddel lijkt bruikbaar. De overige potentiële interacties moeten nog in vivo bevestigd worden.

Curriculum Vitae

Inge van Berlo-van de Laar (1974) studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Ze deed haar promotieonderzoek bij het GRIP instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze is werkzaam als ziekenhuisapotheker in het Deventer Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “The clinical pharmacist improves pharmacotherapy in hospital patients.”

Promotores: Prof.dr. F.G.A. Jansman en Prof.dr. K.Taxis