Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jeanine Olsen ontvangt eredoctoraat van de Universiteit van Göteborg

17 mei 2023

Jeanine Olsen, emeritus hoogleraar mariene evolutiebiologie bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES), Faculty of Science and Engineering (FSE), is een eredoctoraat toegekend aan de Universiteit van Göteborg. Tijdens haar wetenschappelijke carrière heeft Jeanine Olsen nauw samengewerkt met de Universiteit van Göteborg in haar onderzoek naar verschillende soorten bruine algen en zeegras. Ze leidde onder meer het in kaart brengen van het zeegrasgenoom.

Naast haar onderzoek heeft Olsen zich altijd sterk ingezet voor diversiteit en de bevordering van meer vrouwen in de wetenschap. Ze was ook betrokken bij de eerste ronde van Rosalind Franklin Fellows bij FSE.

De titel Eredoctoraat is de hoogste erkenning die een universiteit kan toekennen. Het doctoraat werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse diploma-uitreiking van de Universiteit van Göteborg voor PhD- en masterstudenten, dit jaar inclusief twee eredoctoraten. Olsen ontving een lauwerkrans en een diploma, samen met een herdenkingsring en hoed. De ceremonie vond eind maart plaats.

Dit is het derde eredoctoraat in één jaar tijd voor een hoogleraar van de Faculty of Science and Engineering. Eerder ontvingen professoren Verpoorte en Feringa al een eredoctoraat van respectievelijk Tampere University en Bratislava University.

Jeanine Olsen met lauwerkrans
Laatst gewijzigd:17 mei 2023 15:27