Onderzoek Arctic Centre Outreach IMAKA Activiteiten overzicht

25 februari 2013: Studenten lezingen

Drie studenten die de Minor Arctische en Antarctische Studies volgden, geven een presentatie van het onderwerp waarover zij een scriptie schreven.

Stijn Hovens: De geopolitieke impact van het plaatsen van Russische vlag op geografische Noordpool
Op 2 augustus 2007 plaatste een Russische duikboot de Russische vlag op de geografische Noordpool. Volgens de eerste stuurman van de Russische duikboot, Sagalevitch, was het plaatsen van de vlag vooral een overwinning van de mens op de natuur omdat nog nooit iemand daadwerkelijk de zeebodem van de geografische Noordpool had bereikt. Volgens de Russische media speelde er meer, ten eerste was het plaatsen van de vlag een compensatie voor het verliezen van de strijd om de maan van de Verenigde Staten in 1969, daarnaast stelde Rusland op deze manier ‘hun’ noordelijk gebied veilig om het in te toekomst economisch te exploiteren. Andere naties, met Canada voorop, riepen dat deze expeditie enkel een poging van Rusland is om op kolonialistische wijze de Arctische Oceaan te claimen en kondigden zelf expedities aan om ook ‘hun’ noordelijke gebieden veilig te stellen.
De ‘Arktika 2007’ expeditie heeft niet alleen geleid tot een hele hoop reacties van landen, belangenorganisaties en wetenschappers. Ook in de media en landelijke opinies van verschillende (noordelijke) landen is de Noordpool een ‘hot topic’ geworden. In mijn scriptie probeer ik uiteindelijk antwoord te geven op de vraag of de vijf circumpolaire landen hun beleid aangaande de Noordpool hebben veranderd naar aanleiding van de Russische expeditie.

Malenthe Teunis: Olie in Arctische wateren
Het Arctische gebied wordt door het smelten van het zee-ijs steeds toegankelijker. De oliemaatschappijen zien nieuwe mogelijkheden in dit gebied, aangezien er grote hoeveelheden olie aanwezig zijn. Maar met het boren komen risico’s mee. Een olielek kan ernstige gevolgen hebben. Maar zijn deze gevolgen ook echt groter in het Arctische gebied? In deze presentatie kijken we naar de effecten van een olievlek in twee gebieden, de Golf van Mexico en het Arctisch gebied. De verschillende manieren van het opruimen van een olievlek zullen behandeld worden, maar ook de effecten van olie op dieren in het voedselweb en dan met name dieren die een belangrijke functie hebben. Uiteindelijk zal duidelijk worden of het boren in het Arctische gebied ook werkelijk gevaarlijker is dan het boren in de Golf van Mexico.

Renno Hokwerda: Ruimtelijke problemen bij de exploitatie van bodemschatten in Groenland
Op de middelbare school maakte Renno over dit onderwerp een profielwerkstuk. Nu, twee jaar later, kijkt hij terug op de reis naar Groenland en hoe studeren aan de universiteit en de minor zijn beeld, werkwijze en gegevens van toen hebben veranderd.

waar Arctisch Centrum, Aweg 30
wanneer 25 februari 2013