Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Publieksacademie voor de Rechtspraak

Publieksacademie lezing 'De juridische kant van het wonen' 21 juni 2023

Wanneer:wo 21-06-2023 19:00 - 21:00
Waar:Geertsemazaal Academiegebouw - Broerstraat 5, Groningen
publieksacademie Juridische kant van het wonen

Huurder en huurbaas, niet altijd een gelukkig huwelijk. Meer dan eens ontstaan geschillen waar rechters aan te pas moeten komen. Wat zijn de rechten van een student op kamers of huurder van een studio? Kom erachter tijdens de Publieksacademie voor de Rechtspraak over het huurrecht, op 21 juni in de Geertsemazaal van het Academiegebouw.

Tijdens de Publieksacademie voor de Rechtspraak op 21 juni gaan we in op de huursituatie in Groningen. Is die verbeterd of juist verslechterd? En wat zouden we daaraan kunnen doen? Willem Groeneveld, journalist en hoofdredacteur van stadsblog Sikkom, komt vertellen over zijn ervaringen en visie op de woonsituatie in de studentenstad. Ellen Haan, griffier bij de rechtbank Noord-Nederland, geeft een inkijkje in de zaken tussen huurders en huurbazen die zij in de praktijk voorbij heeft zien komen.

Als alle rechten voor huurders overboord gaan, kan er uitbuiting van mensen ontstaan. Sierd Eijzenga, officier van justitie, heeft mensenhandel in zijn portefeuille en zal in brede zin een toelichting geven op huisvesting in het criminele milieu. Hij zal trachten u mee te nemen in deze werelden en te schetsen dat het achter de voordeur bij de buren soms flink mis kan zijn.

De avond wordt begeleid door Sander Dekker, rechtbank- en justitieverslaggever bij Dagblad van het Noorden.

U kunt deze publieksacademie gratis bezoeken. Aanmelden is wel nodig.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak

Met laagdrempelige lezingen komt de Publieksacademie voor de Rechtspraak tegemoet aan de grote belangstelling voor de rechtspraak. Deskundigen zoals rechters, officieren van justitie en hoogleraren vertellen over thema’s in het recht waar veel mensen mee te maken krijgen.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak is een samenwerking tussen de Rechtbank Noord-Nederland, de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen, het Openbaar Ministerie/Arrondissementsparket Noord-Nederland en het Dagblad van het Noorden. De lezingen zijn geschikt voor een breed publiek. Kennis over het recht is niet nodig om te lezingen te kunnen volgen.