Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Publieksacademie voor de Rechtspraak

Publieksacademie lezing 'Rechten van dieren en plichten van hun baasjes' 16 november 2023

Wanneer:do 16-11-2023 19:00 - 21:00
Waar:Offerhauszaal Academiegebouw - Broerstraat 5, Groningen
publieksacademie Rechten van dieren en plichten van hun baasjes

Welke rechten hebben schapen in de wei of koeien in een stal? En wat gebeurt er met honden, katten en leguanen die justitie in beslag neemt?

Tijdens de Publieksacademie voor de Rechtspraak op 16 november gaan we in op rechten van dieren en plichten van hun baasjes. We kijken door de juridische bril naar dieren. Eerder dit jaar stemde de Tweede Kamer in met een wetsvoorstel om dierenmishandeling en -verwaarlozing zwaarder te bestraffen. De maximumstraf voor het doden van bijvoorbeeld katten, het organiseren van hanengevechten of het laten creperen van een hond wordt opgehoogd naar vijf jaar celstraf.

Officier van justitie Sus Broekstra werkte een tijd bij het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie, dat onder andere zaken voor de rechter brengt over grootschalige dierenmishandeling. Met aansprekende voorbeelden neemt ze u mee naar zaken uit haar praktijk. Wat vindt zij van de verzwaring van de straffen voor dierenmishandeling?

Strafrechter Fred Janssens behandelde als (economische) politierechter veel zaken waarbij dieren in het geding waren gekomen. Wat zag hij zoal? Hoe oordeelde hij en waarom? Wat zijn de achtergronden van mensen die in de rechtszaal belandden voor het slecht behandelen van dieren?

De avond wordt geleid door Leonie Sinnema, verslaggever bij Dagblad van het Noorden. Na de lezingen is er ruimte voor het stellen van vragen. Wel verzoeken wij u om de vragen algemeen te houden. Tijdens de Publieksacademie is er geen ruimte om persoonlijke kwesties te behandelen.

U kunt deze publieksacademie gratis bezoeken. Aanmelden is wel nodig.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak

Met laagdrempelige lezingen komt de Publieksacademie voor de Rechtspraak tegemoet aan de grote belangstelling voor de rechtspraak. Deskundigen zoals rechters, officieren van justitie en hoogleraren vertellen over thema’s in het recht waar veel mensen mee te maken krijgen.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak is een samenwerking tussen de Rechtbank Noord-Nederland, de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen, het Openbaar Ministerie/Arrondissementsparket Noord-Nederland en het Dagblad van het Noorden. De lezingen zijn geschikt voor een breed publiek. Kennis over het recht is niet nodig om te lezingen te kunnen volgen.