Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen koopt gebouw Openbare Bibliotheek voor Faculteit Rechtsgeleerdheid

03 juni 2014

De Rijksuniversiteit Groningen is per 2 juni 2014 eigenaar van het gebouw aan de Oude Boteringestraat 18, het huidige pand van de Openbare Bibliotheek Groningen. Op termijn zal de Faculteit Rechtsgeleerdheid verhuizen naar deze nieuwe locatie.

Het pand van de Openbare Bibliotheek

Rechtsgeleerdheid krijgt eigen pand

Al jaren zitten de faculteiten Letteren en Rechtsgeleerdheid samen in een te klein onderkomen, het Harmoniecomplex. Door de groei van het aantal studenten en medewerkers van beide faculteiten was huisvesting in een eigen gebouw in de binnenstad een grote wens van de nu versnipperde Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Huisvesting RUG wordt duurzamer en efficiënter

De verhuizing van de Faculteit Rechtsgeleerdheid maakt het tevens mogelijk om het Harmoniecomplex op termijn te renoveren. Beide veranderingen maken onderdeel uit van een groter huisvestingsplan van de RUG. De universiteit wil de komende tien jaar haar vastgoedbezit waar nodig grondig renoveren, verduurzamen of herindelen. Dit moet zorgen voor minder versnippering, een efficiëntere bedrijfsvoering en energiezuinigere gebouwen. Deze plannen worden in een later stadium nader toegelicht.

Openbare Bibliotheek naar Groninger Forum

De universiteit had het bibliotheekgebouw van ongeveer 9.500 m2 al eerder in het vizier. De RUG en verkoper Unibail-Rodamco zijn verheugd dat zij nu tot overeenstemming zijn gekomen. De renovatiewerkzaamheden worden opgestart nadat de Openbare Bibliotheek medio 2017 verhuisd is naar het Groninger Forum. Tot die tijd wordt de ruimte door de RUG verhuurd aan de Openbare Bibliotheek.

Laatst gewijzigd:17 september 2021 11:14