Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Copyright law in Vietnam

substantive and private international law aspects
Promotie:Dhr. P.K. (Khoi) Mr Nguyen
Wanneer:28 april 2022
Aanvang:11:00
Promotor:prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde
Copromotor:mr. dr. K.C. (Kirsten) Henckel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Copyright law in Vietnam

Vietnamese wet op het auteursrecht op aantal punten onduidelijk

Het onderzoek van Khoi Nguyen heeft tot doel een antwoord te geven op de vraag: "Dient het materiële recht en het internationaal privaatrecht op het gebied van auteursrechtelijke bescherming in Vietnam te worden aangepast?" Nguyen richt zich op een aantal specifieke auteursrechtverdragen (zoals de Berner Conventie en de TRIPS-overeenkomst), de nationale auteursrechtwetten van China, Indonesië en Singapore, alsmede op de regionale samenwerking op het gebied van de bescherming van intellectuele eigendom binnen de Associatie van Zuidoost-Aziatische Landen (ASEAN). Op deze wijze worden de internationale normen op het gebied van auteursrechtbescherming onderzocht en oplossingen geboden voor de ontwikkeling van het Vietnamese auteursrecht in de toekomst, zowel vanuit het oogpunt van materieel als van internationaal privaatrecht. Niet alleen om aan de lokale behoeften te voldoen, maar ook om te harmoniseren met externe factoren.

Uit het onderzoek blijkt dat de huidige Vietnamese wet op het auteursrecht in overeenstemming is met de bestaande internationale normen in de verdragen waaraan Vietnam gebonden is of in de nabije toekomst gebonden zal zijn. Op een aantal punten is de wet is echter onduidelijk, zoals de bescherming van het auteursrecht op internet en de verplichte verlening van licenties voor auteursrechten, terwijl op andere punten, zoals de eigendom van het auteursrecht, de duur van de bescherming en de inhoud van de rechten verdere toelichting en ontwikkeling nodig is. Op het gebied van het internationaal privaatrecht wordt voorgesteld de lex protectionis te handhaven als algemene regel voor het beslechten van grensoverschrijdende geschillen inzake auteursrecht. De reikwijdte van deze regel en de wijze waarop deze door andere regels wordt ondersteund, moet echter verduidelijkt worden om de toepassing van collisieregels op de behandeling van auteursrechtgeschillen waarbij buitenlandse elementen betrokken zijn, te vergemakkelijken.