Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

The role of law in protecting personal data generated by health apps and wearables

Promotie:Mw. T. (Trix) Mulder
Wanneer:28 maart 2022
Aanvang:11:00
Promotors:G.P. (Jeanne) Mifsud Bonnici, Prof, prof. mr. dr. B.C.A. (Brigit) Toebes
Copromotor:prof. mr. dr. A.M. (Aline) Klingenberg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The role of law in protecting personal data generated by health
apps and wearables

Privacy-politiek rond gezondheidsapps en wearables niet adequaat

Het rechtskader voor gezondheidsgegevens is geen goed geoliede machine. De huidige situatie met betrekking tot privacy-politiek en gezondheidsapps en wearables is niet adequaat. Dat concludeert Trix Mulder op basis van haar promotieonderzoek. Een van de belangrijkste bevindingen van Mulders onderzoek is dat de betrokkenen van wie gegevens worden verwerkt het meeste te verliezen hebben, vanwege de onzekerheid rond de bescherming van gezondheidsgegevens en het gebrek aan handhaving in de praktijk.

Discussies over de ontwikkeling van moderne technologieën gaan vaak hand in hand met vragen over privacy en gegevensbescherming. In de zorg doet zich een vergelijkbare situatie voor. De zorgsector is traditioneel een zeer gesloten en gehomogeniseerde sector, zeker als het gaat om de persoonsgegevens van patiënten. De persoonsgegevens die nodig zijn voor de behandeling van patiënten komen voort uit de arts-patiëntrelatie. Tegenwoordig zijn gezondheidsapplicaties (‘apps’) en wearables een belangrijk onderdeel van onze hedendaagse samenleving. Als gevolg van de populariteit van commerciële gezondheidsapps en wearables is de beproefde en vertrouwde homogene structuur van gezondheidsgegevens binnen een zorgomgeving aan verandering onderhevig. Gegevensbronnen worden steeds heterogener. De vragen over de ontwikkeling en het gebruik van gezondheidsapps en wearables raken niet alleen wetgevende instanties. Zorginstellingen worstelen met de vraag of ze commerciële gezondheidsapps en wearables kunnen gebruiken in een medische setting. De vraag of ze deze apps en wearables kunnen inzetten binnen de medische diagnostiek heeft niet alleen te maken met wetgeving, maar ook met technologie. Al deze vragen uit de verschillende betrokken sectoren vormen de inspiratie voor Mulders proefschrift.

Naar aanleiding van de promotie van Trix Mulder organiseert de Faculteit Rechtsgeleerdheid op 29 maart een symposium over het gebruik van commerciële apps en wearables in de gezondheidszorg.