Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Congressen, symposia, lezingen Archief

Symposium: Commerciële apps en wearables in de gezondheidszorg en het omgaan met persoonsgegevens en privacy, waar wringt de schoen?

Wanneer:di 29-03-2022 10:00 - 12:30
Waar:Innovation Center Chemistry & Engineering (Blauwborgje 31, Zernike Campus, Groningen)

Op dinsdag 29 maart 2022 organiseert de Faculteit Rechtsgeleerdheid, sectie IT-recht, in samenwerking met dHealth, PCH Ecosysteem en DASH een HTRIC Innovation Booster over het gebruik van commerciële apps en wearables in de gezondheidszorg. Aanleiding is de promotie van Trix Mulder op maandag 28 maart a.s., op haar proefschrift ‘The role of law in protecting personal data generated by health apps and wearables’. Het event start om 10:00 en duurt tot 12:30 met aansluitend een netwerklunch.

In de gezondheidszorg wordt vaak gebruik gemaakt van apps en wearables, en doordat het niet uit kan om deze zelf te ontwikkelen wordt vaak van commerciële IT-middelen gebruik gemaakt. Inmiddels zijn er in de commerciële appstores meer dan 320.000 gezondheids- of wellnessapps te vinden. Hierdoor komt een toenemende hoeveelheid data van burgers en patiënten in het domein van commerciële bedrijven. Daarbij ontstaan er silos van data die onbenut blijven, en is er een gebrek aan overzicht welke data impact kunnen hebben. Dat leidt tot de vraag hoe met het gebruik van deze apps de privacy en het medisch beroepsgeheim gewaarborgd blijven?

Sprekersline-up:

Dagvoorzitter Aline Klingenberg, Universitair Hoofddocent IT-recht, en co-promotor van Trix Mulder.

• Trix Mulder – over haar onderzoek
  • Theo Hooghiemstra - over tegenmacht voor mensen die commerciële apps en wearables in de gezondheidszorg willen gebruiken
    Theo Hooghiemstra is oprichter en directeur van Hooghiemstra & Partners en lid van het bestuur van de stichting MedMij.
  • Jaap-Henk Hoepman - Privacy Preserving Techniques. Op verantwoorde wijze combineren van verspreide onderzoeksdata
    Jaap-Henk Hoepman is UHD IT Recht Groningen, UHD Privacy aan de Radboud Universiteit en Gasthoogleraar Privacy in Karlstad.
  • Michelle Luxwolda - de ontwikkeling van Sleep in Sync, en het perspectief vanuit praktijk