Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Unlocking flexibility with law

Developing a legal framework for smart electricity systems
Promotie:dr. L. (Lea) Diestelmeier
Wanneer:04 juli 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. mr. dr. H.H.B. (Hans) Vedder, prof. dr. M.M. Roggenkamp
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Unlocking flexibility with law

Naar een wettelijk kader voor slimme elektriciteitssystemen

Lea Diestelmeier wil met haar proefschrift bijdragen aan de kennisbasis omtrent de implicaties van een wettelijk kader dat slimme elektriciteitssystemen (SES) mogelijk maakt, in het bijzonder met betrekking tot de rol van actoren in de elektriciteitssector. Om de variabele opwekking van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen beter af te stemmen op de vraag naar elektriciteit, integreren SES de (potentiele) flexibiliteit van consumenten in het (slimme) elektriciteitssysteem. De reikwijdte van dit proefschrift ziet op de elektriciteitssector in de EU en met name de wetgeving die de totstandbrenging van de interne elektriciteitsmarkt regelt. Verder is de focus specifiek gericht op het distributiesysteem.

Diestelmeier stelt dat de SES-functies drie belangrijke implicaties hebben voor de huidige organisatie van de elektriciteitssector. Ten eerste veranderen SES systeemgebruikers in marktdeelnemers die niet langer kunnen worden gekwalificeerd op basis van vooraf bepaalde categorieën (producent of consument), maar op basis van hun vermogen en bereidheid om te reageren op dynamische prijzen, d.w.z. hun flexibiliteitsprofiel. Ten tweede moet een wettelijk kader voor SES dynamische distributienettarieven inhouden die rekening houden met de verschillende tijd- en locatieafhankelijke behoeften van de systeemgebruikers. Ten derde vereist het benutten van de flexibiliteit van de systeemgebruikers in het distributiesysteem een hoge mate van coördinatie tussen de systeemgebruikers en de distributiesysteembeheerders en tussen de systeemgebruikers onderling. Het huidige rechtskader voor de elektriciteitssector houdt onvoldoende rekening met deze drie punten en vormt daarom een belemmering voor de ontwikkeling en implementatie van SES.