Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Finality of Litigation

Preclusion and Foreign Judgments in English and Dutch Law, and a Suggested Approach
Promotie:Dhr. J.B. van de Velden
Wanneer:03 juli 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde, prof. dr. L.W. (Laurence) Gormley, MA MSc
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Finality of Litigation

Onderzoek naar het beginsel van eindigheid van het rechtsgeding

Jacob van de Velden heeft voor zijn proefschrift drie dingen onderzocht. In deel I verduidelijkt hij via een analyse van Engels recht en Nederlands recht de implementatie van het beginsel van eindigheid van het rechtsgeding (finality of litigation) in verschillende rechtstelsels. Deel II vereenvoudigt de problematiek van de implementatie van het beginsel tussen rechtstelsels door een onderscheid te maken tussen twee al te vaak verwarde maar fundamenteel verschillende kwesties: de erkenning van buitenlandse vonnissen aan de ene kant, en aan de andere kant, het bepalen van de rechtsgevolgen van buitenlandse vonnissen die voor erkenning in aanmerking komen, en analyseert hoe deze kwesties worden opgelost naar Engels en Nederlands recht. Deel III analyseert de recente harmonisatie op Europees niveau van het recht dat dient ter implementatie van het beginsel van eindigheid van het rechtsgeding (‘preclusierecht’) en stelt een conflictenrechtelijke methode voor om rechtsvragen te beantwoorden die opkomen zodra een buitenlands vonnis lokaal wordt ingeroepen om de eindigheid van het rechtsgeding te effectueren.

Jacob van de Velden verrichtte zijn onderzoek bij het Groningen Centre for Law and Governance aan de Faculteit Rechtsgeleerheid. Hij werkt nu als advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek.