Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Prosecution of core crimes in Ethiopia: Domestic Practice vis-à-vis International Standards

domestic practice vis-à-vis international standards
Promotie:Dhr. T.S. (Tadesse) Metekia
Wanneer:20 februari 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. C.I. Fournet, prof. dr. A.L. (Alette) Smeulers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Prosecution of core crimes in Ethiopia: Domestic Practice
vis-à-vis International Standards

Ethiopische vervolging oorlogsmisdadigers niet conform internationaal strafrecht

Tussen 1992 en 2010 zijn in Ethiopië gedurende vier verschillende periodes meer dan 5000 personen berecht die verdacht werden van genocide en oorlogsmisdrijven. Promovendus Tadesse Metekia concludeert op basis van zijn onderzoek dat de wijze waarop de vervolgingen en berechtingen hebben plaatsgevonden, in zijn geheel genomen, niet in overeenstemming was met de binnen het internationale strafrechtsysteem geldende regels en normen.

Metekia analyseerde voor zijn promotie de nationale Ethiopische vervolgingen van internationale misdrijven die binnen het bredere kader van het internationale strafrecht omschreven worden als core crimes. Omdat internationale misdrijven zowel op nationaal als internationaal niveau berecht kunnen worden, wordt de Ethiopische wetgeving en praktische toepassing daarvan vergeleken met de regels en normen die binnen het internationale strafrecht gelden alsmede met de internationale rechtspraktijk.

Het onderzoek naar de gang van zaken en de wijze waarop de vervolgingen zijn geïnitieerd, heeft aangetoond dat Ethiopië er niet in is geslaagd om de verschillende juridische, politieke en institutionele belemmeringen voor de vervolging van internationale misdrijven weg te nemen en dat dit waarschijnlijk met opzet is gebeurd. Ethiopië vervulde weliswaar een pioniersrol met betrekking tot de vervolging van internationale misdrijven op nationaal niveau, maar Metekia concludeert dat de vervolgingen en berechtingen een belangrijke tekortkoming hadden: hieraan lagen politieke redenen ten grondslag en niet de nadrukkelijke intentie om te voldoen aan internationale standaarden.