Skip to ContentSkip to Navigation
About us Faculty of Law Actueel In the media Archive In the media

Rosalie Koolhoven: 'Consument kan de dupe worden van de grote macht van de platforms'

18 mei 2019
Mr. Rosalie Koolhoven

Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien. Volgens Rosalie Koolhoven, universitair docent it-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, zijn de risico's: Minder aanbod, slechtere prijzen en slechtere voorwaarden. Mensen zijn gemakzuchtig, raken gewend aan boeken via Bol.com. Dat maakt het voor andere bedrijven moeilijk om te blijven concurreren en de consument wordt wat kwetsbaarder: platforms weten wat je zoekt, doen gericht aanbiedingen, als ze anderen uit de markt werken is er minder concurrentie en kunnen ze hogere prijzen vragen.” Zo zegt ze in De Telegraaf.


Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 13:41

Meer nieuws