Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Bedrijven en kennisinstellingen slaan handen ineen voor ontwikkeling slimme landbouwrobots

06 maart 2024

Om natuur en landbouw meer met elkaar in balans te krijgen staan de landbouw en tuinbouwsector voor een transitie naar natuurvriendelijke kringlooplandbouw. Dat betekent onder meer het voorkomen van verspilling van meststoffen, water, voedingsstoffen en andere hulpmiddelen. In combinatie met het personeelstekort vraagt dit om de inzet van robots. Een consortium van bedrijven en Noord-Nederlandse kennisinstellingen, onder leiding van TNO, richt zich daarom op de ontwikkeling, levering en gebruik van agrobots in de land en tuinbouw. In 2027 zijn de prototypes klaar.

Onder “agrobots” verstaat men autonome systemen voor gebruik in de land- en tuinbouw. Dat kunnen volledige robots zijn, maar ook autonome werktuigen die achter een tractor gebruikt worden. De overstap naar natuurvriendelijke kringlooplandbouw met agrobots is niet alleen bedoeld om de landbouw efficiënter maken. Het moet ook zorgen dat boeren op een duurzame manier geld kunnen blijven verdienen en dat er zo min mogelijk veranderingen zijn in de werkgelegenheid.

Waardevolle bijdrage

Jouke de Vries, voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, is verheugd over de plannen van het consortium. ‘Dit is opnieuw een mooi voorbeeld van de manier waarop de samenwerkende instellingen van de Universiteit van het Noorden bijdragen aan circulaire landbouw in de regio. Ik ben trots op de betrokkenheid en bijdragen van alle onderwijsniveaus en de sterke banden met deze bedrijven. Het is prachtig als (wetenschappelijke) technologische kennis uiteindelijk leidt tot agrobots die straks het verschil kunnen maken in de land- en tuinbouw.’

Vier prototypes

Deze samenwerking (DigiAgro3) richt zich op het ontwikkelen van technologische bouwblokken en systeemintegratie voor agrobots. Uiteindelijk wil het consortium nieuwe kennis op doen in vier technologieën (zachte grijpers, visiontechnologie, AI-software & digital twinning en geavanceerde besturing) en het ontwikkelen en testen van vier prototypes voor land en tuinbouw. De prototypes gaan zich focussen op ziekteherkenning in aardappelen, onkruidbestrijding, plukken van vruchten en het monitoren van gewasgroei.

Consortium

Het consortium achter het project bestaat uit zeven bedrijven (ABDrone, Batenburg Beenen, Demcon, GroeNoord BV, Smart Agri Technology/Croptimal en Track 32) en vijf kennisinstellingen (Hanzehogeschool Groningen, NHL-Stenden, Saxion, RUG en TNO). De betrokken bedrijven binnen het consortium dekken de volledige keten af, van ontwikkeling en productie tot levering van agrobots. De kennisinstellingen dragen bij met hun specifieke expertise op het gebied van technologische vernieuwingen voor agrobots. Het project krijgt 2,8 miljoen financiële ondersteuning van de Europese Commissie

decoratieve afbeelding
Laatst gewijzigd:07 maart 2024 13:23