Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw boek van Todd Weir: Het Bloomsbury Handboek over religie en erfgoed in hedendaags Europa

07 december 2023
The Bloomsbury Handbook of Religion and Heritage in Contemporary Europe

Het Bloomsbury Handbook of Religion and Heritage in Contemporary Europe is gepubliceerd. Todd H. Weir, hoogleraar geschiedenis van het christendom aan onze faculteit, en Lieke Wijnia, hoofd collectie en bibliotheek van Museum Catharijneconvent in Utrecht, waren de redacteuren. Het boek is het resultaat van een meerjarige samenwerking tussen Nederlandse en internationale erfgoedorganisaties en de Rijksuniversiteit Groningen, en is online en via open access beschikbaar. Het biedt lezers 44 bijdragen van vooraanstaande internationale wetenschappers, beleidsmakers en erfgoedwerkers, die de belangrijkste uitdagingen verkennen waarmee organisaties, kerken en overheidsinstanties die zich bezighouden met religie en erfgoed worden geconfronteerd.

Het boek is georganiseerd rond grote thema's, waaronder de plaats van erfgoed in joodse, islamitische en christelijke gemeenschappen, en de relatie van erfgoed met het (post)seculiere, heilige teksten, musea, architectuur en hedendaagse kunst. Door middel van casestudies en analyses verkennen de bijdragen enkele van de belangrijkste uitdagingen waarmee religieus erfgoed momenteel wordt geconfronteerd in een snel veranderend landschap. Ze volgen de verschuivende betekenis van historische kerken, synagogen en moskeeën in Europa, waarvan vele klem zitten tussen dalende aantallen gelovigen, stijgende aantallen toeristen en de druk om nieuwe bestemmingen te vinden voor deze gebouwen. Veel bijdragen gaan ook in op de sleutelrol die erfgoed speelt in het politieke discours, waar het gemobiliseerd wordt om religieuze minderheden in te sluiten of uit te sluiten.

“Het Handboek is een mijlpaal in zowel religiestudies als erfgoedstudies. Hoewel het boek alle regio's van Europa behandelt, hebben we meer dan 20 bijdragen van in Nederland gevestigde wetenschappers en activisten. Daarom zal het boek van bijzonder belang zijn voor Nederlandse lezers, omdat het de creatieve en democratische antwoorden op religieus erfgoed laat zien die nu plaatsvinden in onze universiteiten en organisaties," aldus Todd Weir.

Het boek is gratis toegankelijk via de website van Bloomsbury of kan in druk besteld worden, ook via Bloomsbury.

Op dinsdagmiddag 23 januari 2024 vindt er een boekpresentatie plaats op de Rijksuniversiteit Groningen. Voor meer informatie over het boek of de lancering kunt u contact opnemen met Todd Weir (t.h.weir@rug.nl) of Lieke Wijnia (l.wijnia@catharijneconvent.nl).

Laatst gewijzigd:07 december 2023 11:58