Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Top Dutch Solar Racing finisht als 6e in World Solar Challenge | Update

26 oktober 2023
Top Dutch Solar Racing-team

Dit jaar eindigde het Top Dutch Solar Racing team als 6e in de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Een geweldige prestatie!

In de Solar Challenge reden de teams van Darwin naar Adelaide. Dit jaar deed het noordelijke team mee met de zelfgebouwde zonneauto Green Thunder , die ze op zaterdag 17 juni onthulden. De uitdaging gaat niet alleen over het snelst 3000 kilometer afleggen en concurreren met andere teams, maar vooral over innovatie en het het zetten van belangrijke stappen naar een toekomst met groene mobiliteit.

Top Dutch Solar Racing is een multidisciplinair zonneraceteam uit Groningen, Drenthe en Friesland dat nu al zes jaar bestaat. Dit jaar bestaat het team uit 27 leden, met studenten van verschillende studies – van mbo, hbo en wo. Ze geloven dat iedereen unieke sterke punten en kennis heeft die gekoesterd moeten worden om bij te dragen aan het succes van het team.

Op deze pagina houden we je op de hoogte van de prestaties van het Top Dutch Solar-team!

27 oktober - Finish

Het Top Dutch Solar Racing-team is vandaag als 6e geëindigd in de World Solar Challenge! Het team is erg trots op deze prestatie. In zes dagen legden ze de ruim 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide af door de Australische Outback. Traditiegetrouw sprongen ze in de fontein om hun prestatie te vieren.

26 oktober 2023

Vanochtend vroeg vertrok het Solar Racing-team uit Coober Pedy. Met nog 668 kilometer te gaan was het team gemontiveerd om met hun zonnewagen Green Thunder de eindstreep in Adelaide vandaag te halen.

Hoewel de reis voorspoedig verliep bleek het net te ver. Op zo'n 30 kilometer voor de finish moest het team tot hun grote teleurstelling stoppen. Ze zullen morgenvroeg om 8 uur plaatselijke tijd vertrekken en als 6e finishen in Adelaide.

Het Belgische Innoptus Solar Team kwam als eerste aan in Adelaide, gevolgd op de tweede plaats door Solar Team Twente. De derde plek is voor het tevens Nederlandse Brunel Solar Team.

decoratieve afbeelding
Gestrand op 30 kilometer.

25 oktober 2023

Vandaag is het Top Dutch Solar Racing team aangekomen in Coober Pedy, wat bekend staat om zijn, stof, en ruig terrein. Het is de negende van de elf controle stops van de race. Het team is vandaag vooruit gegaan in het klassement, en staat nu op de zesde positie in de race!

Controle stop in Coober Pedy

24 oktober 2023

Vandaag vertrok het Top Dutch Solar Racing-team vanuit Alice Springs naar het checkpoint in Erldunda. Het team bezet nog steeds de 7e plek in het klassement. Het kampement voor de nacht is inmiddels opgeslagen.

Plek voor de nacht. Bron: @tdsolarracing op X

23 oktober 2023

Het Top Dutch Solar Racing-team heeft met succes de tweede dag van de Bridgestone World Solar Challenge volbracht en de 7e positie behouden. De auto heeft geen schade opgelopen, alleen een lekke band - die vakkundig in 4 minuten werd verwisseld!

Tot nu toe heeft het team 1216 kilometer gereden, wat betekent dat er nog ongeveer 1800 kilometer te gaan is.

Elke dag wordt het team geïnterviewd wat via een live-stream te bekijken en terug te kijken is op hun Youtube kanaal. Kijk hieronder het verslag van dag 2.

22 oktober 2023 - Dunmarra, Australië

@ UG Spotlight

Op de eerste dag van de Bridgestone World Solar Challenge is Top Dutch van start gegaan met een sterke prestatie waarmee ze zich als zevende in het Challenger-klassement plaatsten. Daarmee heeft het team, onder leiding van teammanager Rick Eichelsheim, bewezen dat de efficiëntie en innovatieve technologie van hun auto zeker in het ‘peloton’ van de Solar Challenge hoort.

Het team is verheugd over de huidige prestaties, maar ook vol spanning voor wat de toekomst brengt. Teammanager Rick Eichelsheim merkte op: ‘We zijn ontzettend trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. Het harde werk en de toewijding van ons team beginnen vruchten af te werpen. De komende dagen worden cruciaal voor ons, en we zijn vastberaden om alles op alles te zetten’.

Volg de teamprestaties op X via UG Spotlight.

Laatst gewijzigd:30 oktober 2023 11:07