Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vijf veelbelovende RUG-onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

26 juli 2023
Princeton University
Stanford University

Vijf veelbelovende RUG-wetenschappers gaan met behulp van de Rubicon-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ZorgOnderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geven de NWO en ZonMw startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

Lees hieronder wie de laureaten zijn met een korte beschrijving van hun onderzoeksprojecten, en waar zij de komende twee jaar hun onderzoek zullen gaan uitvoeren.

Judea en Nabatea: Relaties tussen Joden en Arabieren in de Oudheid

Dr. A. W. Aksu -> Rijksuniversiteit Groningen -> België -> KU Leuven -> 24 maanden

Joden en Nabateeërs (een vroeg Arabische groep) leefden naast elkaar in de Levant in de oudheid. We weten echter nauwelijks hoe deze gemeenschappen zich tot elkaar verhielden. Dit project werpt nieuw licht op Joods-Nabatese relaties door de Nabatese Dode Zeerollen te onderzoeken vanuit een geïntegreerde benadering van materialiteit en inhoud.

Barrières doorbreken: Spraakherkenning verbeteren voor ondervertegenwoordigde talen en dialecten

M. Bartelds, MA -> Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten-> Stanford University -> 24 maanden

Recente doorbraken in deep learning hebben spraakherkenning verbeterd voor veel talen. De prestaties voor spraakherkenning blijven echter achter voor minderheidstalen, regionale talen en dialecten. Dit project onderzoekt de beste manier om deep learning modellen aan te passen zodat sprekers van deze talen en dialecten ook van moderne spraakherkenning kunnen profiteren.

Een beeld van redox-gerelateerde cel toestanden

Dr. A. Sigaeva -> Rijksuniversiteit Groningen -> Zweden -> KTH Royal Institute of Technology -> 24 maanden

Net als mensen zijn geen twee cellen hetzelfde en veranderen ze tijdens hun leven. De onderzoekers gaan met microscopen de 'celstemmingen' - de vergankelijke verschillen in redox celmetabolisme onder stress en tijdens differentiatie – vast te leggen. Dit zal wetenschappers helpen om beter te begrijpen hoe individuele cellen reageren op stress.

Nieuw licht op de oorsprong van röntgenvariabiliteit in Galactische accretterende zwarte gaten

Y. Zhang -> Kapteyn Astronomisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Centrum voor Astrofysica, Harvard Universiteit -> 24 maanden

Zwarte gaten in röntgen dubbelsterren zijn een bron van kosmische röntgenstraling. De variabiliteit waarmee ze deze straling uitzenden - seconden tot jaren - is bijzonder. In dit project gaat Zhang deze systemen onderzoeken met NASA's NICER telescoop aan boord van het International Space Station om de oorzaak hiervan te bepalen

Het sociale leven van sterrenstelsels: het ontrafelen van het mysterie van galactische interacties en transformaties in verschillende omgevingen

Dr. T. Deb -> Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Harvard universiteit -> 24 maanden

Sterrenstelsels zijn sociale wezens. In een omgeving waar sterrenstelsels dicht bij elkaar zitten, verliezen ze hun gas, vormen ze geen sterren meer en soms botsen twee stelsels en vormen 1 nieuw stelsel. Deb stelt voor om de veranderingen te bestuderen met de SMA, ALMA en MeerKAT telescopen.

Laatst gewijzigd:30 oktober 2023 11:48