Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie veelbelovende RUG-onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

11 april 2023
.

Drie veelbelovende RUG-wetenschappers gaan met behulp van de Rubicon-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ZorgOnderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geven de NWO en ZonMw startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

Hoe worden herinneringen uit het verre verleden opgeslagen in het brein?

Dr. Y.G. Bolsius -> Rijksuniversiteit Groningen -> Israël -> Weizmann Institute of Science -> 24 maanden

Tijdens dit postdoconderzoek wordt onderzocht hoe grootschalige veranderingen in connecties tussen neuronen ten grondslag liggen aan het verwerken en aan het langdurig opslaan van herinneringen. Dit onderzoek draagt bij aan onze fundamentele kennis over hoe het brein informatie verwerkt en hoe langdurige geheugensporen worden vastgelegd in het brein.

Vroege opsporing van chronische darmontstekingsziekten middels het ontrafelen van het menselijk immuunsysteem

Drs. A.R. Bourgonje -> Rijksuniversiteit Groningen en Universitair Medisch Centrum Groningen -> Verenigde Staten -> Icahn School of Medicine at Mount Sinai -> 18 maanden

Chronische darmontstekingsziekten worden gekenmerkt door afwijkende activatie van het immuunsysteem. De onderzoeker brengt middels innovatieve laboratoriumtechnieken het menselijk antilichaamrepertoire in kaart van individuen die later in hun leven chronische darmontstekingsziekten ontwikkelden. Hiermee worden vroege signalen voor de ziekte geïdentificeerd die vroege behandeling en ziektepreventie mogelijk kunnen maken.

Het belichten van oncogene eiwitmodificaties

Dr. J. Volarić -> Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigd Koninkrijk -> Imperial College London -> 24 maanden

Kankerveroorzakende eiwitten (oncoproteïnen) worden na productie gemodificeerd door cellulaire processen, maar de dynamische aard van dit proces maakt het bestuderen een uitdaging. Door lichtreactieve moleculen te gebruiken als hulpmiddelen, met nauwkeurige tijdruimtelijke controle, kan de rol van de oncoproteïnen bij kanker worden onderzocht.

Laatst gewijzigd:20 oktober 2023 13:58