Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Koninklijke onderscheidingen voor RUG-medewerkers

26 april 2023

Op woensdag 26 april zijn op voordracht van de RUG twee wetenschappers koninklijk onderscheiden. Mevrouw prof.dr. K.U. Loos is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Uit handen van burgemeester K. Schuiling ontving zij de onderscheiding in het Stadhuis van de gemeente Groningen. Daarnaast is de heer prof.dr. G.J. Vonk benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij kreeg de onderscheiding thuis in zijn woonplaats Steenbergen uitgereikt door burgemeester K. Smid van de gemeente Noordenveld. Ook dr. Marijke Gordijn ontving een koninklijke onderscheiding.

Katja Loos (Foto: Henk Veenstra)

Groen boegbeeld in de polymeerchemie

Katja Loos (Frankfurt am Main, 1971) is hoogleraar Polymeerchemie bij de Faculty of Science and Engineering van de RUG. Als hét boegbeeld van de polymeerchemie in Nederland verricht zij onderzoek van hoog niveau met een indrukwekkend grote wetenschappelijke en maatschappelijke impact. Na haar promotie in 2001 in Duitsland en een periode als postdoctoraal onderzoeker in de VS werd Loos in 2003 assistent professor aan de RUG en hoogleraar Polymeerchemie in 2012. Als de op een na meest geciteerde onderzoeker in haar vakgebied heeft ze de Nederlandse polymeerwetenschap wereldwijd op de kaart gezet. Ze won twee Duitse reisbeurzen en verbreedde haar kennis door gastonderzoek uit te voeren in Brazilië en de Verenigde Staten. Ook vervulde ze verschillende gasthoogleraarschappen in Spanje en Duitsland, ontving ze een aantal bijzondere prijzen, zoals de Distinguished Woman in Chemistry Award voor bewezen excellentie in onderzoek en onderwijs en leiderschap in de chemische wetenschappen.

Gijsbert Vonk

Voorvechter van de zwaksten in de samenleving

Gijsbert Vonk (1960, Sittard) is hoogleraar Socialezekerheidsrecht bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG. Hij geldt als een excellente wetenschapper, een echte verbinder, maatschappelijk betrokken en bovenal een aardige en sympathieke man met humor. Een voorloper op het gebied van het socialezekerheidsrecht, dat een vangnet biedt voor de zwakste personen binnen de samenleving. Overal waar Gijs Vonk heeft gewerkt staat hij bekend als een wetenschapper die zich volop inzet voor de belangen van de zwakste mensen in onze samenleving, zoals daklozen, zieken, migranten, vluchtelingen, bijstandsgerechtigden en langdurig werklozen. Sociale bescherming vormt de rode draad in zijn loopbaan, waarbij hij op bevlogen en deskundige manier zijn omgeving eraan herinnert dat een sociale welvaartstaat een menswaardig bestaan voor allen moet nastreven.

Laatst gewijzigd:01 mei 2023 13:54