Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Wouter Roos partner in EIC Pathfinder-project

07 november 2022

Professor Wouter Roos is partner in een onderzoeksconsortium dat een European Innovation Council (EIC) Pathfinder-subsidie toegekend heeft gekregen binnen het Horizon Europe programma. Het project genaamd VIRUSong ontvangt 5,5 miljoen euro. Het consortium bestaat uit partners uit Frankrijk, Spanje, Duitsland en Nederland. De Université de Lyon is coördinator. EIC Pathfinder-subsidies zijn bedoeld om onderzoeksteams te ondersteunen bij het onderzoeken of ontwikkelen van een opkomende baanbrekende technologie.

tastmicroscoop met twee virussen

In het project VIRUSong gaan onderzoekers minuscule trillingen van virussen bestuderen om diagnostische hulpmiddelen te ontwikkelen. Door de materiaaleigenschappen van virale nanodeeltjes onderling te vergelijken met behulp van tastmicroscopie (atomic force microscopy, AFM), kunnen mechanische inzichten worden gekoppeld aan trillingsspectra van de deeltjes. Wouter Roos, onderzoeker bij het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM), ontvangt 950.000 euro voor zijn deel in het project. Binnen zijn onderzoeksgroep gaan een promovendus en een postdoc aan de slag met het uitvoeren van de nano-indentatie-experimenten onder de AFM. De verkregen nieuwe inzichten zullen naar verwachting de virale diagnostiek stimuleren en een platform bieden voor snelle en efficiënte karakterisering van ziekteverwekkende virussen zoals SARS-CoV-2.

EIC Pathfinder/Horizon Europe

Met het Pathfinder-programma ondersteunt de European Innovation Council de verkenning van gedurfde ideeën voor radicaal nieuwe technologieën. De subsidies zijn bedoeld voor vergevorderd onderzoek, met de focus op wetenschappelijke samenwerkingen die technologische doorbraken ondersteunen. EIC Pathfinder is het eerste instrument binnen het Horizon Europe programma van de Europese Unie.

Laatst gewijzigd:07 november 2022 15:24